chmod op grote mappen toepassen

Robert Spanjaard spamtrap op arumes.com
Ma Aug 21 09:26:07 UTC 2006

On Mon, 21 Aug 2006 10:54:46 +0200, Martijn van de Streek wrote:

> u+X doen, met een hoofdletter, zoek ernaar in de manpage ('man chmod')

chmod -R u-x+X,g-rwx,o-rwx /mnt/ergens

Vreemd... Als je dat één keer uitvoert (met 777 als uitgangspunt), staan
de bestanden in /mnt/ergens op 700; u-x wordt dus genegeerd. Als je
dezelfde opdracht dan nóg een keer uitvoert, gaan ze naar 600.

Ik zal ongetwijfeld ongelijk hebben door te zeggen dat dat vreemd is; en
dat betekent waarschijnlijk dat ik het gebruik van +X niet snap.
In de manpage staat "execute only if the file is a directory or already
has execute permission for some user (X)", maar dat geldt voor alle
bestanden en de map zelf. Het uitgangspunt van alle te veranderen items is
tenslotte 777, dus ze voldoen _allemaal_ aan die voorwaarde.

Is +X in Jip en Janneke-taal uit te leggen? :-)

--
Regards, Robert                                        http://www.arumes.com