overgang van Mandriva naar Kubuntu

Vincent van Adrighem adrighem op gnome.org
Zo Aug 13 11:42:58 UTC 2006

Op Sat, 12 Aug 2006 12:57:24 -0700 (PDT)
schreef tom vissers <tom_vissers_vik op yahoo.com>:

> Momenteel ben ik aan het nadenken om over te schakelen
> naar Kubuntu.  Ik ben momenteel goed bekend met KDE
> dus zou mijn voorkeur naar de Kubuntu gaan.
>
> Maar dan zou ik mijn linux partitie "formateren" en
> moet ik mijn home directory terug opladen via een
> backup.  Zou er geen methode bestaan dat /home spaart
> van het "formateren" of zou ik mijn /home op een
> aparte partitie moeten zetten.  Daar ben ik momenteel
> wat voorzichtig mee.
> Maar wie weet, ik heb toch al de iso gedownload en
> gebrand.  Dus ik kan beginnen.
>
> Met vriendelijke groeten,
> [...]

Beste Tom,

Even los puntje: je home op een aparte partitie zetten is sowieso een
goed idee. Dan heb je deze problemen niet meer. Maar dat helpt je nu
niet. Een partitie gedeeltelijk formatteren kan niet. Je zou, als je
het niet erg vindt om het e.e.a. met de hand te doen, gewoon alle
bestanden op die partitie kunnen verwijderen. Dan haal je dus gewoon
alles behalve /home weg en formatteer je de partitie bij installatie
niet. Dan moet je alleen wel even controleren na installatie dat het
gebruikersnummer (user ID, UID) hetzelfde is. Dat is standaard niet
het geval als je van Mandriva naar Kubuntu gaat.  Een opdracht als
"sudo chown -R gebruikersnaam:groep /home/gebruikersnaam" kan alles
in een keer goedzetten voor je na de installatie.

Een andere oplossing is om je hele "/home/gebruiker" in te pakken.
Gewoon rechter muisknop en kiezen voor inpakken o.i.d. Vanaf de
command line kan dat met "tar zcf mijnspullen.tar.gz /home/gebruiker".

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust.

Groetjes,
Vincent