EasyUbuntu

Bart bratdaking op gmail.com
Vr Aug 4 15:17:30 UTC 2006

Op 4-8-06 heeft Ron<r0n op zeelandnet.nl> het volgende geschreven:
> Het programma past de file /etc/apt/sources.list aan, het voegt
> repositoties toe.
> Dit zonder enige controle, waardoor je het risico loopt, dan er
> "verkeerde" pakketten worden opgehaald.
> Of dit in de praktijk ook zo is, is een ander verhaal, maar wie
> controleert dat ?
>
> Vgr,
> Ron
Ze verklaren zelf dat ze de system setup niet aanraken:
"without even touching your system setup (such as your sources.list).".
Ik vraag me af hoe ze de codecs dan oprakelen.
Aangezien ik me toch afvroeg hoe het dan functioneerde, heb ik
EasyUbuntu maar eens losgelaten op mijn een vmware ubuntu:
Sjonge dat doet ie sneeky. Hij maakt volgens mij een tijdelijke
sources.list file, en die wordt als stand-in gebruikt. Zo omzeilt hij
het probleem van het veranderen van de systeeminstellingen. Maar doet
dat dus eigenlijk wel degelijk tijdelijk. Verder kun je echt niet zien
wat die doet, behalve dat je goedkeuring moet geven aan synaptic voor
het installeren van een boel paketten (en dan ook alleen als er
paketten inzitten waarvan de authorization dubieus is). Dan worden
door synpatic een boel paketten geinstalleerd (waar vandaan???) en dan
wordt het weer een black-box. Worden er instellingen in de programma's
verandert, of niet? Geen idee. Maar we kunnen wel binnen een minuut
MP3'tjes, DVD's, en de hele mikmak bekijken en we hebben alle windows
fonts...
Deinstalleren is geen optie (alle geinstalleerde componenten worden grijs.
Mijn bescheiden opinie: het is makkelijk, maar wel een enorme
blackbox. Als ze meer transparantie zouden geven over wat er nu in
feite gedaan wordt zou ik het nog wel kunnen aanraden, maar nu neem je
toch wel een risico. Vooral omdat je echt niet kunt zien/controleren
waar paketten vandaan worden gehaald en of er modificaties
plaatsvinden na het installeren van de pakketten.

Groet,
Bart