prullenbak

Bart de Koning bratdaking op gmail.com
Ma Apr 24 13:20:42 UTC 2006

2006/4/24, Gerco-Kees Bloemsma <gercokees op gmail.com>:
> als root doe je alleen zaken als:
>  een useraccount aanmaken
>  nieuwe software installeren
>
>  Als gebruiker doe je de dingen die je als gebruiker wil doen:
>  spelletjes,
>  spreadsheets,
>  internetten
>  bestandsbeheer
>  enzovoorts enzovoorts
>
>  Maar die root, die gebruik je gewoon bijna nooit, alleen als het strikt
> noodzakelijk is.
>
>  Het voordeel is dan, dat als je een virusaanval krijgt, dat virus niets kan
> [...]
Ben ik helemaal met je eens. Maar soms kom je niet onder het gebruik
van de root voor je bestandsbeheer uit... bv als per ongeluk de
rechten van bestanden verkeerd zijn ingesteld.
Zo heeft bijvoorbeeld KDE ergens een bug zitten dat als je konqueror
opent als root dat je .ICEauthority bestand als gebruiker root kan
krijgen, waardoor je geen grafische omgeving meer kunt opstarten. Dan
moet je wel in een veilige modus die gebruiker weer omzetten, en
daarvoor gebruik ik eigenlijk altijd het liefst een GUI (meer omdat ik
het commando altijd vergeet en bang ben de verkeerde rechten te
veranderen)....

Groet,
Bart