Avast! voor Linux

Martijn Vermaat mvermaat op cs.vu.nl
Do Apr 13 10:20:34 UTC 2006

> De meeste virussen en trojans komen tegenwoordig per mail binnen -- en daar
> hebben we al een tijdje clamav voor.
>
> En als we de rest van onze programma's goed blijven ontwerpen, zal het
> virus-niveau minimaal blijven.
> We zullen mensen er ook op moeten BLIJVEN wijzen dat ze alleen maar software
> uit de originele repositories moeten halen, zodat ze er zeker van kunnen
> zijn dat het geen 'malware' is.
>
> Martijn
> (ik ben nog steeds van mening dat, direct of indirect, antivirus-makers
> juist zorgen voor meer virussen dan minder)

Waarom zo negatief? Voor gewoon desktopgebruik is een
virusscanner op Linux nu inderdaad overbodig wat mij
betreft.
Maar in een bedrijfsomgeving worden soms, al dan niet
om puur technische redenen, extra eisen gesteld. Ook
speelt Linux vaak een rol als server tussen Windows
clients en dan kan anti virussoftware belangrijk zijn.

Bovendien weet je nooit waar het in de toekomst heen
gaat. Je kunt er niet vanuit gaan dat we nooit echt te
maken zullen krijgen met virussen.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat er meer
concurrentie voor clamav moet komen, dat is alleen
maar goed voor 'ons doel' ;)

Ik zou eerder problemen met deze software hebben omdat
het niet open source is, laat staan free software. Dat
past niet zo goed in de Linux cultuur. Ik zou graag
meer free software alternatieven zien.

--
Martijn Vermaat

Student Computer Science