NIS + Gnome

Christof Laeremans christof.laeremans op gmail.com
Zo Apr 2 21:13:38 UTC 2006

Goede avond,

Ik ben nu al een tijdje aan het experimenteren met NIS en het begint aardig
te lukken. Wanneer ik ubuntu installeer zonder Gnome dan werkt het inloggen
vlekkenloos.

Maar vandaag wou ik eens testen als het ook zou lukken met Gnome. Dus
vandaag ubuntu geïnstalleerd met Gnome en daarna in de terminal de nodige
aanpassingen gedaan opdat ik zou kunnen inloggen. Deze aanpassingen waren:

hosts.allow
portmap : IP adres van de server

yp.conf
domein en server (IP adres) toegevoegd

nnswitch.conf
het volgende aangepast

passwd:     files nis (was voorheen compat)
shadow:     files nis          "
group:      files nis          "

en daarna een algemene restart van de client gedaan.

Het inlogscherm van Gnome komt te voorschijn en als ik wil inloggen met een
NIS gebruiker (bv. Hilde) dan komt de mededeling "Gebruiker bestaat niet).
Terwijl er na het herstarten werd aangegeven dat de computer werd toegevoegd
aan het NIS domein en dat ypbind werd gestart.
Om terug te configureren dacht ik terug aan te loggen als root maar dat
lukte gedeeltelijk. Na het aanloggen kwam het schermpje van 10 sec. en dat
er iets fout is geconfigureerd en wordt ik terug doorverwezen naar het login
scherm. Inloggen met failsafe geeft hetzelfde resultaat.

Weet er soms iemand wat hier fout loopt?

Alvast bedankt !

Met vriendelijke groeten,

Christof Laeremans