trage harddisk

Jan Claeys janc+ubuntu op lugwv.be
Di Okt 4 21:35:50 UTC 2005

Op di, 04-10-2005 te 22:12 +0200, schreef Angelo Machils:

> Hmmmm, maar als de controller niet herkend wordt, dan zal het app. dat
> aan deze controller zit toch helemaal niet werken????!!!!!!

Met "niet herkennen" bedoel ik het merk/type niet herkennen.

De kernel kan elke IDE (eigenlijk ATA) controller gebruiken als een
standaard controller zoals die in 1994 gespecifieerd is, maar dan krijg
je ook de performance uit die tijd...  ;-)

> via82cxxx              13852  1

Dit is de kernel module (driver) die voor je IDE controller geladen
wordt.  Volgens de sources zou die max. udma4 aankunnen, terwijl je
drive udma5 wil gebruiken.  Ik ben niet zeker hoe je dat best oplost
(mogelijk is er nog een andere, betere driver voor je hd-controller,
maar zoveel ken ik er ook niet van).

> Dat m.b.t. Plextors heb ik overigens gehoord van meerdere gebruikers in
> de Centos lijst, die diverse moederborden en diverse controllers
> gebruikten. Heb ook een bestaand Bugzilla rapport uitgebreid met mijn
> info, maar ik heb nooit een oplossing gezien van het probleem. Maar in
> het geval van de Plextor drives lag/ligt het dus duidelijk aan de drives
> zelf.

Dat kan natuurlijk, ik heb momenteel geen plextor meer.

--
Jan Claeys