ubuntu-nl Digest, Volume 12, Nummer 19

Dennis Kaarsemaker dennis op kaarsemaker.net
Di Nov 22 08:36:04 GMT 2005

On di, 2005-11-22 at 09:24 +0100, Erik van Ast wrote:
> Hallo,
>
> Ik ben al wat verder met het laten werken van mijn draadloze
> verbinding thuis. Ik heb de WEP sleutel eruit gehaald en de SSID weer
> aangezet, waardoor er eigenlijk geen beveiliging meer op mijn
> draadloze verbinding zat. Ik heb daarna geprobeerd in Ubuntu de
> draadloze verbinding op te pikken en nu lukte het wel! Alleen zodra ik
> de WEP beveiliging weer aanzet (128 bits, 13 karakters ASCII) werkt
> het niet meer. Is hier iets over bekend dat Ubuntu misschien niet goed
> met WEP overweg kan? Of kan het eraan liggen dat er een letter met een
> [...]

Een wep key kan alleen 1234567890abcdef bevatten. Wat jij hebt ingesteld
is een key-generating passphrase, iets dat door linux nog niet
ondersteund wordt.

> Kan iemand mij trouwens het verschil tussen WEP en WPA uitleggen?

Wep is simpel in te stellen en makkelijk te kraken, WPA is iets lastiger
in te stellen en moeilijker te kraken.

--
Dennis K.
  - Linux for human beings: http://www.ubuntulinux.org