grafische installatie programma nu ook voor Debian

Nico Veenkamp nico op veenkamp.nl
Di Nov 1 10:57:39 UTC 2005

Vincent, en anderen,

<quote> Vincent van Adrighem</quote>

> Een gemiste kans...leg eens uit wat je daarmee bedoelt. Het idee van
> "een grafische versie van iets wat we al hebben" is dat het
> installatieprogramma al vrij goed was. Een directe 1op1 omzetting naar
> een grafische omgeving lijkt me sowieso een goede eerste stap, maar
> ook als voorlopig eindstation kunnen we er behoorlijk blij mee zijn.

Het enige dat gebeurt is er een leuk smoelwerk overheen zetten. Dit is
overigens wel al een stap in de goede richting, met name voor de 'newbie'.
Ik zie echter exact hetzelfde in de grafische installer als in de text
installer.

Wat ik met de gemiste kans bedoel is de mogelijkheid de 'newbie' nog meer
bij de hand te nemen. Bijvoorbeeld door bij elk scherm dat hij ziet de
mogelijkheid te bieden om meer informatie te vragen over wat er precies
gebeurt op dat scherm of wat met de gesteld vraag bedoeld wordt.

Tijdens mijn presentatie, waarbij ik onder door de installatie procedure
heen ben gelopen, werden met name daar veel vragen overgesteld.
Bijvoorbeeld: wat moet ik invullen bij de computernaam, waarom moet dat en
waar zie ik dat straks allemaal terug.

Wanneer we combinatie kunnen maken van de grafische installer zoals Fedora
Anaconda en het configuratiescript van Bastille (firewall) zijn we volgens
mij al een heel eind op weg om met name de newbie gebruiker te helpen om
de linux distributie te installeren.

Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet (OSSFI)
T: 06-53193353
E: nico op veenkamp.nl
W: http://www.ossfi.nl
weblog: http://www.breathinbreathout.com