[w.hubert op home.nl: Ubuntu 4.1]

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Vr Jan 21 17:20:28 UTC 2005

On Fri, 21 Jan 2005, Martijn van de Streek wrote:

> Ik heb juist UBUNTU 4.1 geinstalleerd. Op zich zelf een zeer eenvoudig
> gebeuren, ook voor een LINUX beginner zoals ik.

Dat is mooi om te horen

> Ik heb me al aangemeld en een password ontvangen via email.

Waar heb je je aangemeld? Op de mailinglist (lists.ubuntu.com), de
website ("register" link op de website), of de bug-database
(bugzilla.ubuntu.com) ?

> Vraag 1. kan ik dat password ook gebruiken voor de nederlandse
> commnnity? Ik heb wel een aantal vragen(probleempjes)die ik graag in het
> nederlands wil aankaarten. Mijn engels is niet zo best. Mijn LINUX
> kennis is ook niet optimaal.Het beperkt zich tot de grafische omgeving.
> Het werken met LINUX in tekst-mode is voor mij nog steeds een groot
> probleem

Er zijn 3 dingen waar je een password voor kan hebben:
- Mailinglist
- Website/wiki
- Bug-database

Als je op de mailinglist aangemeld bent, kun je er ook mail naartoe
sturen met al je vragen: ubuntu-nl op lists.ubuntu.com

Op de mailinglists zitten nog veel meer gebruikers en experts die je met
van alles en nogwat kunnen helpen :)

De wiki is een deel van de webpagina (http://www.ubuntulinux.org/wiki/),
als je Engelstalige documentatie wilt vertalen, of Nederlandstalige
documentatie wilt maken, ga je gang (kijk op
http://www.ubuntulinux.org/wiki/DutchTeam voor informatie over het
Nederlandse team)

En de bug-database -- daar kun je fouten rapporteren (en bekijken welke
er al gerapporteerd zijn). Dit is meer voor als je er wat meer van
snapt, of niemand hier op de mailinglist er uit komt ;)

En tekst-commando's leer je uiteindelijk vanzelf :)

> Vraag 2. Ik werk (nog steeds) in de multiboot omgeving en heb voor een
> linux implementatie een volledige disk vrij. Ik heb reeds een flink
> aantal linux distributies geprobeerd. Maar tot nu toe spreekt mij UBUNTU
> het meeste aan. Mijn eerste probleem dat ik graag wil gaan oplossen is
> de regelmatige update van de geinstalleerde UBUNTU ditributie.
> Ik heb nog steeds niet gevonden hoe ik dit moet aanpakken. Ik heb een
> vaste kabelverbinding, dus downloaden is geen probleem. Zo heb ik ook de
> iso cdrom aangemaakt.

Ubuntu heeft elk halfjaar een nieuwe versie, en tussendoor alleen
beveiligingsupdates. Je kunt met de "package manager" ("Synaptic" in het
Computer menu ergens) al die soorten updates binnenhalen en automatisch
installeren.

> Ik heb het gevoel dat ik met UBUNTU heel dicht bij mijn ideaal zit nl.
> het kunnen werken in een computeromgeving zonder Microsoft, maar ik moet
> nog wel veel leren.

Zo zijn we allemaal begonnen :)

"Blijf vragen" is het devies.

> In een voorbeschouwing van het duitsemaandblad "EASYLINUX" heb ik in een
> voorbeschouwing gelezen dat in het komende Februari nummer er een
> uitgebreide test komt door dit toonaangevende maandblad van UBUNTU.

Ook het Nederlandse Linux Magazine gaat volgende keer over Ubuntu:
http://www.linuxmag.nl/nl/41b82bae84ee4

Onzin. Onze zwarte heli is keurig geleend van de UN World Government, en dat
is niet gebonden aan nationale milieuwetgeving.
	- JHM