de nl_BE locale

Ruben Vermeersch ruben op Lambda1.be
Ma Jan 17 18:54:53 UTC 2005

Toen ik een paar maanden geleden mijn Ubuntu systeem omzette van
ISO-<something> naar UTF8 (imho de grootste misser van Warty, geen UTF8
per default). Vond ik in de "dpkg-reconfigure locales"-lijst de
nl_BE.UTF-8 op euro locale.

Nu zou je verwachten, dat mijn programma's dan in het nederlands zouden
draaien, wat echter niet het geval is (uitzondering: datums). Ook krijg
ik, bij het starten van eender welk X programma volgende fout:

    (nautilus:8199): Gdk-WARNING **: locale not supported by Xlib

    (nautilus:8199): Gdk-WARNING **: cannot set locale modifiers

Waarvoor dient deze locale eigenlijk? Hetzelfde geldt voor de nl_NL
locale. Waarom het onderscheid tussen nl_BE en nl_NL, vooral nu we onder
de zelfde munteenheid vallen.

Is er iemand die dit kan uitleggen?

Mvg,
Ruben