advies gevraagd

Bart de Koning bratdaking op gmail.com
Wo Dec 14 11:51:03 UTC 2005

Op 14-12-05 heeft Adrien Verlee<a.verlee op easynet.be> het volgende geschreven:
> Op di, 13-12-2005 te 19:06 +0100, schreef Jan Claeys:
>
> Om op de vraag terug te komen, wat zou de beste keuze kunnen zijn Code
> Weavers, win4lin, qemu, wine?
> --
> adrien

Ikzelf gebruik Code Weavers. De nieuwste versie heeft al enorme
verbeteringen ondergaan, maar veel programma's hebben nog steeds de
neiging niet 100% te doen wat ze moeten doen. Zo durf ik niet te
zeggen of je scanner zou werken onder CodeWeavers (het is namelijk
geen emulator, maar meer een extra laag, die je programma min of meer
vertaald. Dus extra windows drivers werken nog steeds niet) .
Maar office XP werkt als een trein (soms sneller als op een windows
computer)..., evenals Endnote 7.0 (literatuurreferentie programma).
Zelfs de koppeling tussen Endnote en Word werkt zonder problemen.

Win4lin en qemu heb ik nooit gebruikt dus daar kan ik niets over zeggen.

CodeWeavers is een grafische schil om Wine heen. In principe werkt
Wine ook, maar dat kost je waarschijnlijk wel een paar weekenden om
uit te vogelen hoe je het een en ander aan de praat krijgt, terwijl
met Crossover Office het een kwestie is van de "install software"
knop, CD erin en het werkt... (vaak). Het programma krijgt onder
windows applications een plaats in je toepassingen menu.
En CodeWeavers levert debian packages voor Crossover Office, die onder
Ubuntu vlekkeloos werken.
Op http://www.codeweavers.com/compatibility/browse/name vind je een
lijst van software die al dan niet werkt en bekende problemen.

Groet en succes,
Bart