[ubuntu-my] Konfigurasi Pertama Cloud dan KVM

Harisfazillah Jamel linuxmalaysia at gmail.com
Sun Mar 21 00:27:17 GMT 2010

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hasil perbincangan dalam IRC sebelum ini. Saya, Ejat dan Shazwan akan
usahakan Cloud melalui Internet antara PC masing-masing.

Saya telah dual-bootkan NB saya dengan memasang Ubuntu Server 9.10.

https://help.ubuntu.com/community/UEC/CDInstall

Oleh kerana saya perlukan Desktop dan leceh untuk reboot ke Ubuntu
Desktop saya pasangkan terus desktop dalam Ubuntu Server. (Jangan
lakukan untuk server production)

apt-get install ubuntu-desktop

lebih 1000 pakej akan dipasang.

----

Cadangan seterusnya adalah untuk memasang Node untuk cloud dalam
Virtual Machine (VM). Saya gunakan QEMU KVM

apt-get install qemu-kvm

Apabila desktop sedia dipasang saya pasangkan

apt-get install virt-manager

Setakat ini sahaja dahulu.

Rujukan :-

http://www.ubuntu.com/cloud