meehelpen vertalen

Redmar redmar op ubuntu-nl.org
Do Jul 7 07:04:46 UTC 2011

Hey Martijn, welkom.

Ik heb nog even een korte toevoeging aan wat Hannie heeft gemaild. We
coördineren ons vertaalwerk met behulp van de statuspagina
(http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Vertaalteam/Status). Daar kan je
pakketten reserveren waaraan je gaat werken, zodat mensen elkaar niet in
de weg zitten. Ik ben zo vrij geweest om jouw naam alvast bij een pakket
te zetten.
Momenteel zijn we bezig met het vertalen van de pakketomschrijvingen die
in het ubuntu softwarecentrum voorkomen. Dat is niet zo'n heel leuk
werkje helaas, maar het voordeel is wel dat deze vertalingen nog jaren
gebruikt zullen worden.
Als je op de link bij jouw naam op de statuspagina klikt ga je naar de
website van nightmonkey, een hulpmiddel bij het kiezen van de
belangrijkste pakketten om te vertalen. Nightmonkey laat zien welke
omschrijvingen nog werk nodig hebben, en geeft meteen een link naar
launchpad, waar het daadwerkelijke vertalen gebeurt. Let er op dat je
altijd via nightmonkey naar launchpad gaat, en niet via launchpad zelf
omschrijvingen gaat uitzoeken! Er zijn veel meer pakketten dan het
softwarecentrum laat zien, die hoeven niet vertaald te worden omdat
bijna niemand die ooit ziet. Via nightmonkey weet je zeker dat je geen
nutteloos vertaalwerkt doet.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel!

Groet,
Redmar