economisch/logisch etc programma

Jan Claeys lists op janc.be
Do Mrt 18 07:18:36 UTC 2010

Op dinsdag 09-03-2010 om 09:11 uur [tijdzone +0100], schreef Redmar van
den Berg:
> Ik kwam toevallig een fout tegen in app-install-data, en ik heb die fout
> zelf ook al een paar keer gemaakt. Het leek mij dus wel handig om er
> even een mailtje over te sturen. De link gaat over een "economic
> program", wat vertaald is als een "economisch programma". Maar volgens
> mij is "economic" geen eigenschap van het programma zelf en zou het als
> "economieprogramma" vertaald moeten worden. Hetzelfde had ik bij "logic
> puzzle", het is niet zozeer dat de puzzel zelf logisch is (logische
> puzzel), maar dat het een logica-puzzel is.

Da's een goede opmerking, en typisch een fout die je maakt als je
vertaalt zonder context.

het is altijd goed na te kijken waar dit gebruikt wordt in een programma
(en als dit niet duidelijk is kan een programmeur hints toevoegen--voel
je altijd vrij om hen daarom te vragen!).

--
Jan Claeys