Ubuntu-l10n-hu Ubuntu akadálymentes telepítés

Hammer Attila hammera at pickup.hu
2008. Feb. 7., Cs, 09:45:05 GMT

Sziasztok!

Hammer Attila vagyok, egy látássérült informatikus. 2000 óta használom a
linuxot, 2007 óta pedig az Orca képernyőolvasót Espeak
beszédszintetizátorral.
Az Orca fordítását elkezdtem kijavítani, a javításaim már szerepelnek a
gnome head ágában. A fordításon tovább dolgozom, hogy minél tökéletesebb
legyen.

A gnome fordítási listán Kelemen Gáborral foglalkoztunk ezzel a
kérdéssel, ami a levél tárgyában szerepel. Az Ubuntu akadálymentes
telepítése nehézkesen, de megvalósítható volt az alábbi módszerrel eddig
is a 7.04-es Ubuntu óta:
1. A boot után f5 billentyű, három lenyíllal az Orca képernyőolvasó
bekapcsolása és enter.
2. Az indítás megkezdése enterrel.
3. A desktop betöltődése után az orca képernyőolvasó elindítása alt+f2
billparancs segítségével, az orca paranccsal.
4. gnome-terminal elindítása.
5. Sudo su.
Itt kezdődik a probléma: ha egy normál felhasználó nevében sudo-zunk,
akkor az Orca már nem tud akadálymentesítést nyújtani egy másik
felhasználó nevében futó processzhez, mivel innentől kezdve rootként
futnak a processzek az 5. lépés után.
De ugyanez a probléma a gksu programmal is.
6. Orca-ból kilépés insert+q billentyűparancs segítségével.
7. orca elindítása így: orca --no-setup --disable-main-window &
8. ubiquity indítása (install).
Külföldön sem találtam megoldást erre a problémára (mindenhol így
installálják az Ubuntu-t).
A célom az volt, hogy ezt a folyamatot leegyszerűsítsem, hogy egy
átlagos látássérült felhasználó aki még életében nem látott linuxot és
fogalma sincs ezeknek a parancsoknak a jelentéséről is el tudja végezni
az installálást.
Amit meg kellett oldanom:
1. Az akadálymentesítés legyen alapból bekapcsolva.
2. Ne korlátozott userként jelentkezzen be az Ubuntu, hanem lehetőleg
rootként, hogy a sudo problémát kikerüljük (megoldást nem találtam az
adott problémára még külföldön sem).
Még 2006-ban egy x bugként magyarázták ezt a problémát és azóta sincs rá
megoldás. Néztem az Ubuntu accessibility oldalait, de néhol elavult
információk szerepelnek. A gnopernicus képernyőolvasóra hivatkoznak,
amit már nem is használunk.

Örömmel jelenthetem be, hogy megszületett az akadálymentes telepítés
első bétája. A módszer működik. Viszont pár dologban szeretném a
tanácsotokat kérni.
Amit elértem:
A magyar cd sima alapértelmezett bootolásként elindul, az
akadálymentesítés itt már egyből él. Ha minden rendben van, a normál
bejelentkező ablak jelenik meg (gdm),  ahol root felhasználóként és
ubuntu jelszóval lehet belépni. A sudo su problémát így megkerültem.
Az automatikus és az időzített bejelentkezést kikapcsoltam.
Egy bosszantó dolog van, amit nem tudtam megszüntetni. A root
felhasználó és az ubuntu jelszó megadása után az alábbi üzenet jelenik
meg: "Ez a munkamenet a privilegizált felhasználó nevében fut...". Ezt
az üzenetet egy alt+f billparancs segítségével figyelmen kívül lehet hagyni.

Ezután sima futtatás parancs segítségével (alt+f2) el lehet indítani
az  Orca képernyőolvasót, testre lehet szabni bármilyen paramétert
(billentyűzet kiosztás, beszéd paraméterek, billentyű visszhangok stb).
Ezután ha az
alt+f1 billentyűparancs segítségével belépünk a gnome  indítómenüjébe, a
rendszer/adminisztráció/telepítés segítségével gond  nélkül lehet
telepíteni az
Ubuntu linuxot.

Ami viszont probléma:
1. A root felhasználó és jelszó megadása után szintén megjelenik a "Ez a
  munkamenet a privilegizált felhasználó nevében fut..." hibaüzenet,
ezt  egy alt+f billparancs segítségével figyelmen kívül lehet hagyni.
A feltelepített rendszert is csak úgy lehet jól adminisztrálni, ha a
root felhasználó belépését engedélyezzük a gdm.conf-custom fájlban
([security] résznél AllowRoot=true), mivel itt is fenn áll a sudo su
probléma. Természetesen a rootnak először egy jelszót kell adnunk.

2. Mivel rootként lépünk be és nem az automatikus ubuntu
felhasználóként, így az
asztali examples és telepítés ikon nem szerepel  az asztalon.
Megpróbálom majd azt, hogy a normál ubuntu felhasználó home
könyvtárának fontos részeit
átmásolom a root felhasználó home könyvtárába.

3. Hogy így belenyúltam az Ubuntu telepítő lelkivilágába, így még
nevezhető Ubuntu linuxnak az én változatom?

Publikálási aggályok:
Ha az áprilisban megjelenő Hardyheronnál elkészítem ugyanezt a telepítőt
  (nem szerettem volna már ezt a 7.10-es változatot publikálni
mivel  nemsokára itt a Hardy amiben már a jó Orca fordítás lesz), akkor
hogyan  lehet ezt a telepítőt hivatalosan publikálni? Nevezhető ez
hivatalosan Ubuntu linux akadálymentes telepítőnek?

Hosszabb távon az lenne a célom, hogy az összes Orca által jól
használható  akadálymentesített programhoz minél egyszerűbben hozzá
lehessen férni.  Ezt több
féle képpen is meg lehet oldani:
1. Beégetem a telepítőbe, bár akkor már nem Ubuntu az ubuntu (az én
változatom), mivel idegen csomagok is vannak benne,
tehát ez lehetőség  szerint kerülendő).
2. Esetlegesen egy tároló létrehozása, ahol igény szerint le lehet
tölteni ezeket az alkalmazásokat (talán ez
a jobb módszer).

Terjesztési aggály:
Szerepelhet esetleg ez a módosított telepítő a hivatalos magyar ubuntu
oldalon és a magyar tükrökön? Esetlegesen biztonsági kockázatot
  jelenthet, hogy ezt bárki letöltheti, rootként beléphet az útmutató
alapján, és bármilyen létező rendszeren mindenhez hozzá férhet.

Vigyázzatok magatokra!

Attila