[ubuntu-hu] ubuntu.hu szabad licenc alatt

László Torma tormail at gmail.com
2008. Dec. 27., Szo, 22:53:30 GMT

2008/12/27 Ory Mate <orymate at ubuntu.com>:
> Azért fontos kitétel még természetesen az, hogy a pontos forrást meg
> kell jelölni. (Deeplink vagy szerző neve.)

Természetesen. Erről szól ez a licenc.

> Kérdés, hogy érdemes-e ezzel foglalkozni. Mivel kizárt, hogy mindenki
> beleegyezését megkapjuk, valamilyen formában követni kell, hogy mi
> milyen licenc alatt fut.

Egyáltalán nincs olyan sok szerzője a híreknek. Szerintem néhány
emberről beszélünk csak (kiri, zaivaldi, korábban totya is küldött be,
meg még egy-két ember). Ráadásul ezek egy része is ma már érvényét
vesztette (pl. invitáció egy rendezvényre), így ezeket akár ki is
lehet szórni, ha nem tudjuk felkutatni a szerzőt.

> A hírekbe kerülhet az idézés körén túlmutató tartalom (szöveg/kép)?
> Rendelkezhetünk ezek fölött?

A híreknek megvan az a sajátossága, hogy (hacsak nem közösségi
eseményről van szó) a legtöbb esetben van egy forrás. Az ubuntu.hu-nak
volt egy olyan politikája, hogy hírt nem kopipésztelt, hanem forrás
alapján részben fordítások, részben angol cikkekre támaszkodva
készített saját írások. Pontosan ennek a jogállását nem ismerem, nem
tudom, hogy az eddigi, "minden jog fenntartva" szituációhoz képest egy
szabad licenc ilyen szempontból jelent-e különbséget. A
forrásmegjelölés mindenütt korrekten megvan, erre figyeltem. A szabad
licenc itt nyilván a fordítás szövegére vonatkozik, nem az eredeti
szövegre (vagyis ha valaki átveszi tőlünk, a forrást ugyanúgy jelölnie
kell továbbra is).

Persze a nem általunk szervezett rendezvényekre szóló invitáció azért
nagyrészt kopipésztelve lettek (nyilván, helyszínt, időpontot,
programot nem írtam csak azért át, hogy egyedi legyen :) ), ezek
esetében viszont nem látom, miért perelne bárki is. Egyébként ezekből
sem volt sok. Elsősorban az olyan, hírként beküldött cikkek miatt
lenne ez fontos, mint a MID Edition, Netbook Remix, Ubuntu Mobile
változatokról szóló írások, az egyes kiadások újdonságairól szóló
hírek, az Eee PC teszt, és még sok más, amiben azért vannak olyan
információk, amik nem csak egy-két hétig érdekesek (mint mondjuk egy
release party-ról szóló hír).

> Tehát mégis node szinten kezelni kell a licencelést?

jó kérdés. Attól függ, ez mekkora szívás lenne. A legjobb az lenne, ha
bejegyzésenként lehetne egy kis kapcsolót átbillenteni, ezzel jelezve
a cc-by-sa licencet (hasonló ajaxos megoldással, mint mondjuk most a
kiemelt/címlapra kerül/stb. státuszt). Mondjuk a több száz eddig
beküldött hírre visszamenőleg megcsinálni... hát, nem lenne kis munka.

toros