[ubuntu-hu] ubuntu.hu szabad licenc alatt

László Torma tormail at gmail.com
2008. Dec. 27., Szo, 21:40:51 GMT

Sziasztok!

Valószínűleg nem sokan figyelték eddig, hogy az ubuntu.hu oldalon az
egyes tartalmak milyen licenc alatt vannak. Jelenleg a helyzet
meglehetősen kaotikus: a dokumentáció egy része sima cc-by-sa licenc
alatt van, másik része cc-by-sa és GNU FDL kettős licenc alatt, egy
részénél pedig semmiféle licenc nincs feltüntetve. Az oldalon
megjelenő híreknél szintén nincs semmiféle licencmegjelölés, akár csak
a blogbejegyzéseknél. Ahol nincs feltüntetve licenc, ott automatikusan
a "Minden jog fenntartva" lép életbe, ami azt jelenti, hogy ezeket az
írásokat más nem tudja jogszerűen átvenni, felhasználni. Bár soha
senkit nem fenyegettünk perrel ilyesmi miatt, és én személy szerint
örömmel látom, ha a nálunk lévő írásokat mások is átveszik, de mégis
jó lenne hosszú távon rendezni ezt a helyzetet.

Ezért én azt javaslom, hogy legkésőbb mire elindul az új ubuntu.hu,
addigra az oldalnak minél nagyobb részét vigyük át cc-by-sa licenc
alá: ez lehetővé teszi, hogy bárki átvegye tőlünk az írásokat, vagy
felhasználja azokat, és csak annyi feltételt szab, hogy ugyanezeket a
jogokat ő is biztosítsa tovább: vagyis ne tehesse meg azt, hogy ő
összeollóz valamit a tőlünk átvett szövegekből, de ha valaki azt
átveszi tőle, pert indít. Ez a licenc biztosítja a leghatékonyabban,
hogy az írások szabadok legyenek, és szabadok maradjanak, így az
Ubuntuval kapcsolatos információk és tudásanyag ugyanolyan szabad
legyen, mint maga az Ubuntu.

Az ubuntu.hu hivatalos dokumentációi esetében ez automatikusan meg fog
történni, amint elindul az új oldal. Ezzel kapcsolatban már korábban
egyeztettünk a dokumentációs teamen belül. Emellett jó lenne az
oldalon eddig megjelent összes hírt szintén szabadon hozzáférhetővé
tenni: ezek jelentős részét én írtam, így azokkal ennek nem lehet
akadálya. Amit pedig nem, ott nyilván a szerzővel kell egyeztetni.

Jó lenne azonban, ha ennél is tovább tudnánk menni: mit a véleményetek
arról, ha az új oldalon a felhasználók által beküldött dokumentációk
(a terveink szerint az új oldalon lesz ilyen lehetőség), valamint a
blogbejegyzések is automatikusan szabad licenc alá kerülnének? Erről a
felhasználók is értesülnének az új oldal elindulásakor, illetve a
később regisztrálók már eleve regisztrációkor tájékoztatást kapnának.
Ez természetesen visszamenőleg nem lenne érvényes (bár aki akarja,
nyilván utólag is elláthatja ezeket a korábbi bejegyzéseket a
megfelelő licenccel). A változás a planeten található külső blogokat
értelemszerűen nem érinti.

Elméletileg lehetséges az is, hogy minden teljes egészében cc-by-sa
licenc alá kerüljön: vagyis a hozzászólások is. Ez nagyban
megkönnyítené például azt, hogy a hozzászólások alapján írjunk
dokumentációt (jelenleg ugyanis csak úgy lehet a fórumból átemelni
bármit is a dokumentációba, ha előtte ehhez a hozzászólás beküldője
hozzájárult). Ez utóbbit azonban szerintem kezeljük külön kérdésként
az előzőektől, hiszen az, hogy minden hozzászólás szabad licenc alatt
legyen, az előzőekhez képest már nem olyan nagy jelentőségű.

Várom a véleményeket, hozzászólásokat, felvetéseket a témával kapcsolatban.

Üdv,
Torma László (toros)
Ubuntu tag