[ubuntu-hu] PIII - nagy vincsi

kerekes kerekes at ahol.com
2007. Már. 14., Sze, 08:49:39 GMT

van egy új szűz vincsim. WD 160 GB-os.

ezen veszélytelenül megnézhetem, hogy tényleg igaz-e, amit a múltkor
írtam. tényleg az a w2k-val a baj, hogy nem jól kezeli a szektorok
címzését.

na de, hogy az élet egyre könnyebb legyen.

eddig ráírták a vincsikre egyértelműen a méretet is meg a cyl, head,
sect adatokat is.

most látom, hogy ezen meg úgy tűnik nincsen rajta.
------------------

azaz látom a 80 gigás samsungon on az van: LBA 156,368,016  80.0 gb PALO
. Ez valószínű azt jelenti, hogy 156 cyl, 368 head, 016 sect.
a PALO mi lehet gőzöm nincsen.

a 160-as WD-n már csak ez van:  LBA 312581808  160.0 GB

ha jól sejtem csak a vesszőket spórolták ki és azt jelenti, hogy 312
cyl, 5818 head és 08 sect. (vagy 312 / 581 / 80 . és a transfer mode 08

----
megnéztem a setup beállítási lehetőséget a gépemben.

és ezt találtam, és valószínű nem jók a beállítások, de amíg ezzel
vannak rajta a vincsin az adataim nem merem átállítani.

jelenleg van a gépben az első vincsi (40 GB, WD)
40020 MB,
multisector transfer (gondolom ez a címzés lba szerinti számolgatás) 16,
vagy 8 vagy disable. - mostani állása 16
transfer mode : enhanced DMA (most ez az állapot), de lehetne még ultra
DMA 0,  max. UDMA, vagy PIO 0 vagy max. PIO
na ezekről gőzöm nincs mit jelentenek. (gondolom a cahe memória kezelési
módok)

a vincsin ez van : LBA 78165360 (781 / 653 / 60 ???)
és setupban ez van: user 1203 / 240 / 63  - ezt kellene átírni a fentire??

merthogy a 32 GB határ még mindig érvényes ?

--------------------
a második wincsi egy wd 160-as
A setupban ez van:
137438 mb
multisector taransfers 16  (ha jó a vincsire írottak értelmezése ezt
valószínű 08-ra kellene állítani)
transfer mode enhanced dma
translation mode bit shift  (gondolom ezt átkellene állítani LBA
assisted-re). további lehetőség a user mód
itt azt írja, hogy cyl 1023 head 240 sect 63
gondolom ezt kellene átírni 312  / 581 / 80 -ra

és akkor van még, amit még nem értek
van állítási lehetőség: quiet drive performance / quiet. bár valószínű
ennek nem akkora nagy a jelentősége (gyorsan vagy halkan működjék-e??)

Reményeim szerint ennek korrekt lerendezése megoldást adna a
problémámra, mindkét gépen.

Örülnék, ha ebben segíteni tudnátok.

--------------
a mai eszemmel, tudásommal ezt okoskodtam ki:
és akkor rájöttem, amire sok okostojás kereskedő meg a szervízes nem
jött rá.  (remélem nem egészen zöldésg, amit írok)

Mindkét gépem (a 750 Mhz-s is meg az 1400-as is) PIII-as.

És akármit is mondanak okosok, igen is a BIOS nem képes kezelni a 32 GB
feletti vinyókat, automatikusan., helyesen.

Azaz korábban is voltak méret korlátok (525 MB-nál :-) ), meg a 8
GB-nál. Majd a 32 GB lett a plafon.

anno ezeket a méret (azaz a tárhelyek megcímzésének) a problémáját
szoftveresen úgy oldották meg, hogy valami becsapós átszámítási módot
találtak ki. Ezt egy szoftver csinálta. CD-n adták a vinyókhoz (pl.
ontrack). Ez az LBA átszámítási módi.

De aztán ezekről leszoktak, mert a PIV-es, majd most a PV-ös és feletti
generációk már kezelik ??? maguktól ezt a dolgot, vagy mert mindenkit
átpasszérolnak xp-be.

A Windows 2000 azért nem települ fel ezekre a vinyókra, mert nem kezeli
le ezt a bulit Azaz hiába másolódik fel minden, ami kell a vincsire
telepítéskor, mégse tud elindulni, mert nem találja meg a betöltő
file-t, mert a szektorok nem jól vannak címezve. És valószínű a W2000
loaderje nagyobb, mint egy szektor így aztán nem tudja megtalálni,
betölteni.

A XP azért települ fel és működik, mert az xp lekezeli - szoftveresen
ezt a problémát.
a vincsi végén lefoglal 7 gb helyet. valószínű pont erre a szektorok
megcímzésére való szoftver elhelyezésére.

Igen ám, de abban az esetben, ha egy így feltelepített xp-t tartalmazó
vincsi mellé beteszek egy másik 32 GB-nél nagyobb vincsit, akkor azt már
nem fogja megcímezni rendesen.
Így ez a második vincsi miatt borul MINDKETTŐ címzése.

Ezt a problémát jelzi mind az ubuntu induláskor, meg jelzi az xp is, meg
jelzi a partition magic is.

azzal a különbséggel, hogy ubuntu linux alatt nem tűntek el az adataim,
míg xp alatt jól ráfaragtam. És a legcikisebb adataim vesztek el.

---------
Mikor végre rájöttem mi a bibi, akkor fogtam fel mit is kér a partition
magic. Szal remélem a megoldás az, hogy kézzel nekem kell megadnom a
valódi geometriai adatokat, és nem rábízni a bios-ra, hogy maga
megállapítsa. Lehet a bios frissítés is megoldás lenne. meg lehet, hogy
a gép csere is (bár van egy gyanúm, hogy a gépcsere se oldaná meg a
win2000-es gondot).

És akkor ubuntu alatt a dvd-ram gond is valószínű abból adódik, hogy a
tárhelyek címzése borul. ubuntu alatt minden tárhely egységesen u.annak
a file-rendszernek a része - ezért nem találja a ram-n az adatokat. Míg
xp az egyes meghajtókat külön cuccnak kezeli.

szal épp ideje lenne végre adatvesztések sorozata nélkül dolgozni.

igaz most a gondot oldja, hogy az adataim közvetlenül dvd-ram-ra
kerülnek. de ez akkor se egy állapot.

és főleg, mert win2000 és az WP8 már nagyon kellene.
így, hogy kínomban wordre szorultam egyre jobban útálom szegénykét.

Ibolya