[ubuntu-hu] ubuntu - dvd-ram probléma

kerekes kerekes at ahol.com
2007. Már. 4., V, 10:16:53 GMT

Talán emlékeztek még. Többször sokáig panaszkodtam, hogy Ubuntu nem
látja a plextor dvd-ram-t.

Már akkor volt sejtésem, hogy a gond inkább a file-rendszerben van.

Írtam azt is, hogy mindig úgy indul, hogy javíthatatlan hibát jelez a
file-rendszerben, a particiók méretével kapcsolatban.

Nos úgy tűnik a problémát megértettem. Még ki nem küszöböltem, de ez is
haladás.

Ha jól találtam ki, akkor az a baj, hogy a meglévő 2 gépem nem tudja
helyesen kezelni a nagy vincsiket. De az is lehet, hogy ez csak a
samsungokra igaz. Ezt még finomítom.

És ha jól értem a probléámát - nem kinevetni, mert én csak egy
gondolkodó (hosszúhajú, igaz nem szőke) nő, de nem hw szakértő vagyok.

Úgy tűnik, hogy a bios (v., aki ezért felelős) nem jól ismeri fel a
vincsi geometriáját (head, track, sect, ) és ezért nem jól particionálja
egyik particionáló program se. Ezért kiabál ubuntu is, meg a partition
magic is, hogy a szektorok végei nem ott vannak, ahol lenniük kellene.

A dvd-ram problémán kívül ebből az is következik, hogy win2000 nem
telepíthető. Igaz win2000 rossz hiba jelzést ad. Azt írja, hogy nincs
loader, pedig csak nem találja. Se szervízes, se boltos nem tudott
segíteni. Mindenki azt mondta, hogy minden ok. Gépet is vizsgálták az is
ok. Nekem viszont a 2000 is nagyon kell.

U.ezeken a confogokon lehet xp-t hibaüzenet (és gyakori adatvesztés
mellett) telepíteni, űködtetni. De ha a 40-es vincsi mellett 80-as is
van, akkor dvd-ram-t nem látja.

Az én megoldásom az, hogy XP szoftveresen oldja meg (de igen labilisan)
az áthidalást. Azt az LBA átszámítást, amit nem tud a BIOS azt
megcsinálja szoftveresen. Az XP ott kezdi, hogy a vincsi végén lefoglal
magának a lapozófile-n kívül, külön még 7 mega? giga? byte-nyi helyet.
És itt tárolja (gondolom én az adatokat. Csakhogy eleve rossz helyen
látja ezt a területet is, oszt a biztonságnak ennyi.

A windows-s particionáló és lemezkezelő hallgat a bajról (vagy nem is
látja?), az ubuntu (gondolom többi linux is), rögtön jelzi, és valamit
csinál, mert etől még stabilan (igaz lassan) működik.

A partition magic, a jó öreg norton ghost7 viszont jelzik.

Gondolom a fenti problémából adódik, hogy újra particionáláskor nem
tudja törölni a fat táblát, és ahányszor újra particionáltam fdisk-kel,
ott maradtak a régi adatok (label, stb.) is. Ezt az xp törölte le végülis.
-------------

A kérdésem az, ha legyalulom tisztára a vincsiket és partitionmagick-kel
úgy particionálom, hogy kézzel beírom a wincsin lévő adatokat (head, cy,
sect) akkor megoldódik-e a problémám?
Mert már borzasztóan unom, hogy mindig a gépemen dolgozom, ahelyett,
hogy használnám.

Vegyek új gépet. nem akarok. Drága, és útálom az egyre újabb
szerkentyűket, mert egyre vacakabbak.
az ipcop-s tűzfalam egy régi ócska? gépen fut napi 16 órában immár nem
is tudom hány éve (5-6-8?)

köszönöm a segítségeket.
g.i.