Re: Επιστολή για την Προμήθεια Υπολογιστών στα Γυμνάσια

Simos Xenitellis simos.lists at googlemail.com
Tue Dec 25 23:27:50 UTC 2012

2012/12/23 Kostas Mousafiris <kvisitor at gnugr.org>:
> Καλησπέρα σε όλους στη λίστα,
>
> μόλις σήμερα ψαχούεψα λίγο παραπάνω στα pdf του Υπουργείου,'
> για να δω τι έχει αναρτηθεί μέχρι τώρα στα σχόλια της Δημόσιας Διαβούλευσης.
> Απλώς για την ιστοσρία, οι φορείς που κατέθεσαν απόψεις ήταν:
>
> 1) Cisco
> 2) Dell
> 3) GreekLUG
> 4) InfoQuest
> 5) Microsoft
> 6) ΠΕΚΑΠ (Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής)
> [...]

Πολύ χρήσιμο το γράμμα σου. Τα σχόλια που έγιναν, έχουν αναρτηθεί στο
τέλος της γνωστής σελίδας με τη διαβούλευση,
http://www.eye.minedu.gov.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=866&Itemid=41

Συγκεκριμένα, μέχρι τώρα υπάρχουν:
1. ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΚΙΝΗΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ- 1ο Μέρος  (.pdf )
(17/12/2012)
Έχει σχόλια δύο εκπαιδευτικών που πιθανόν να έγιναν με απευθείας
επικοινωνία μέσω ημαιλ.
Αναφέρουν να επεκταθεί ο διαγωνισμός και για «ειδικά σχολεία» (ίσως
είναι για μαθητές με ειδικές ανάγκες), καθώς και για τα «Σχολικά
εργαστηριακά κέντρα (ΣΕΚ)».

2. ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΚΙΝΗΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ- 2ο Μέρος  (.zip )
(21/12/2012)
3. ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΚΙΝΗΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ- 3ο Μέρος  (.zip )
(21/12/2012)
Είναι δύο ZIP με τα επιμέρους PDF των σχολίων των δέκα οργανισμών που
αναφέρεις παραπάνω (και ένα σχόλιο από εκπαιδευτικό).

> Πρόλαβα να ρίξω μια ματιά στο 1ο PDF που έστειλε η MS και έμεινα κάπως
> εμβρόντητος όταν διάβασα την 1η παράγραφο της επιχειρηματολογίας τους:
>
> A. Aποκλεισμός του Microsoft Office (!!!)
> Το πρώτο σημαντικό θέμα είναι ότι με τις τρέχουσες προτεινόμενες
> προδιαγραφές, αποκλείεται – με έμμεσο τρόπο - η δυνατότητα παροχής του
> Microsoft Office στους μαθητές και καθηγητές της ελληνικής πρωτοβάθμιας και
> δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Λόγω της μειοδοτικής φύσης των

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-gr/2012-December/014498.html
Στα παραπάνω σχόλια προσθέτω:

1. Στην πρώτη σελίδα του εγγράφου βλέπουμε την τυπική τακτική της
Microsoft να ζητήσει συνάντηση με το υπουργείο.
Αυτή η ιστορία γίνεται πάνω από 20 χρόνια από τη Microsoft, όπου
ανάλογα με την αντίδραση που θα συναντήσουν,
θα δώσουν γενναίες εκπτώσεις, που φαινομενικά θα φανούν συμφέρουσες.
Για παράδειγμα, χαμηλή τιμή σε προεγκατεστημένα Windows που όμως δε θα
βοηθήσει τους μαθητές που θα πρέπει να αγοράσουν Windows για τους
δικούς τους υπολογιστές.
Ή, να δοθούν φθηνές άδειες και για τους μαθητές; Όπως, οι υπολογιστές
έρχονται προεγκατεστημένοι με κάποια έκδοση Windows (που πληρώνεται
κατά την αγορά του υπολογιστή), οπότε είναι δώρο άδωρο.
Σε κάθε περίπτωση, το Microsoft Office κοστίζει και δε δίνεται φθηνά.
Στο Dreamspark (δωρεάν λογισμικό για φοιτητές), τα Word/Excel δεν
συμπεριλαμβάνονται.

Γενικά, η Microsoft κάνει ό,τι είναι εφικτό για να κρύψει τη
στρατηγική της σε τέτοιες συναντήσεις, όπου ανάλογα με την πίεση που
θα δεχτεί, θα διαμορφώσει τιμές.
** Σε κάθε περίπτωση θέλουμε να παραβρεθούμε σε μια τέτοια συνάντηση,
και να υπάρξουν πρακτικά. **

2. Υπάρχει αναφορά στο Project Magellan της Πορτογαλίας. Υπάρχει μια
περιγραφή στο
http://en.wikibooks.org/wiki/One-to-One_Laptop_Schools/Portugal#The_Magellan_Initiative
που όμως δεν είναι ενημερωμένη για τα αποτελέσματα του έργου και την
οπτική γωνία των καθηγητών/μαθητών, μετά την ολοκλήρωση και χρήση του
έργου.
Εδώ, αγοράστηκαν περίπου 300Κ φορητοί (Classmate PC) με χαρακτηριστικά
8.9" (1024x600) οθόνη, 30 GB σκληρό δίσκο, 1 GB RAM, webcam και Wi-Fi.
Πρόκειται για υπολογιστές που δίνονται στους μαθητές (αντί να
παραμένουν στο σχολείο).
Οι υπολογιστές ήταν dual-boot με μια τοπική πορτογαλική διανομή
βασισμένη σε Mandriva,
http://www.slideshare.net/flaviomoringa/lightning-talk-fmoringamagellanprojectv3
Δεν βρήκα ακόμα στοιχεία για τα αποτελέσματα στους μαθητές, κτλ.

3. Γίνεται μνεία για το έργο «Μνηστήρες»,
http://odysseia.cti.gr/mnistires/
όπου η Microsoft Hellas αναφέρει ότι από τότε το ζήτημα οι
υπολογογιστές να είναι dual boot. Και η Microsoft Hellas συνεχίζει
αναφέροντας ότι οι χρήστες επιλέγουν Windows.

4. Αναφορά στο θέμα της υποστήριξης που δίνει η Microsoft για
διορθώσεις «ασφάλειας» στο MS Office.
Από πλευράς ελεύθερου λογισμικού, έχει υποστήριξη με τη διανομή που θα
επιλέξεις, και για το Ubuntu 12.04 έχεις πέντε χρόνια υποστήριξη και
για το LibreOffice. Και στο Ubuntu 14.4 μπορεί να γίνει αναβάθμιση και
η υποστήριξη θα συνεχιστεί για πέντε περισσότερα χρόνια.

5. Αναφέρει για AfterSales support της Microsoft, που γενικά δε
βοηθάει μιας και η υποστήριξη θα γίνεται μάλλον μέσω της ανάθεσης του
έργου.
Για να περιγράψει το Windows Update, αναφέρει «Τέλος, η αυτόματη
ενημέρωση, με αφορμή σφάλματα ή/και περιστατικά ασφάλειας
υποστηρίζεται
απευθείας από την Microsoft.». Ναι, και στο Ubuntu υπάρχει ο
Διαχειριστής ενημερώσεων.

Δεν έχω διαβάσει ακόμα τα υπόλοιπα σχόλια.

Αν θέλουμε να δούμε κάτι ποιοτικό στο παρόν έργο, αυτό που έχει νόημα
είναι να αναλυθεί το έργο που έγινε στην Ανδαλουσία με τους 220
χιλιάδες υπολογιστές με Ubuntu,
http://www.ubuntu.com/products/casestudies/Andalusia-deploys-220000-Ubuntu-desktops-in-schools-throughout-the-region
Είναι το πιο σχετικό έργο με αυτό που επιχειρείται στην Ελλάδα, και
έχει την υποστήριξη της Canonical για το λογισμικό, καθώς και το
υλικό.