Re: Σχολιασμός για διαβούλευση MINEDU - Διαγωνισμός για εργαστήρια Πληροφορικής στη 2μια εκπαίδευση

Pantelis Koukousoulas pktoss at gmail.com
Sun Dec 9 13:26:39 UTC 2012

2012/12/9 stavros daliakopoulos <stavros.daliakopoulos at gmail.com>:
> Παντελή δεν δίνω τόση βαρύτητα στο να είναι desktops ή laptops όσο στο θέμα
> του λογισμικού που θα τρέχει, (κλειστό ή ανοιχτό) και κατά πόσο είναι
> αναγκαίο ένα τέτοιο έξοδο (στο Δημοτικό μάλιστα) τη στιγμή που όπως είπα
> υπάρχει πρόβλημα στα σχολεία με έλλειψη χρημάτων για θέρμανση και υλικών
> όπως χάρτες κλπ.

Όπως λέει και το ανέκδοτο με αυτόν που πεινούσε και τον πότισαν
5 μπουκάλια νερό μέχρι να σκάσει:
"είδες, τελικά δεν πεινούσες, διψούσες!"

Το πρόβλημα είναι ότι η χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους συνήθως
έχει συγκεκριμένο προορισμό, δε σου δίνουν χρήματα να τα κάνεις ό,τι θέλεις
ή τουλάχιστον αυτό έχω καταλάβει. Βέβαια από αυτό το σημείο μέχρι τα τελείως
αποσπασματικά κλπ μέτρα που βλέπουμε εδώ υπάρχει ακόμα πολύ μεγάλη
απόσταση.

Ο λόγος που ρώτησα για τα desktops vs laptops ήταν γιατί από όσα λέει
ο Στέφανος τα desktops θα έβγαιναν πολύ πιο φτηνά και ως κόστος
απόκτησης και σε βάθος πενταετίας για παράδειγμα, άρα θα μπορούσαν
να έχουν καλύτερη αναλογία μαθητών/PC με τα ίδια χρήματα.

Φυσικά με ενδιαφέρει κι εμένα ιδιαίτερα το τι λογισμικό θα τρέχουν :)

> Από την σχέση μου ως γονέας κλπ λέω ότι τα παιδιά του δημοτικού δεν είναι
> ώριμα ακόμα και θα πρέπει να μάθουν το μολύβι και το χαρτί καλά και μετά να
> αρχίσουμε να μιλάμε για PC's κλπ.

Υπάρχουν σενάρια μάθησης στα οποία η καλή χρήση της πληροφορικής
βοηθάει αντί να δυσχεραίνει την ικανότητα χρήσης "μολυβιού και χαρτιού",
π.χ., όταν μιλάμε για μελέτη φυσικών φαινομένων μέσω προσομοιώσεων.
Το καλύτερο όμως είναι σε πρώτη φάση τα πολυμέσα να τα ελέγχει άμεσα
μόνο ο δάσκαλος και τα παιδιά μόνο έμμεσα, οπότε δεν υπάρχει ανάγκη για
10 λάπτοπ ανά δημοτικό πιστεύω. Θα ήταν πολύ πιο ορθό εκπαιδευτικά
να επενδυθούν τα χρήματα σε ένα δυνατό desktop υπολογιστή + projector
+ DIY διαδραστικό πίνακα των 50 ευρώ + ΕΛ/ΛΑΚ ανά τάξη, καθώς και
εκπαιδευτικό υλικό (π.χ., με τηλεεκπαίδευση) για τους δασκάλους στο
πώς να τα χρησιμοποιούν όλα αυτά τα υλικά σωστά, με παραδείγματα
+ αποτελεσματική φύλαξη / προστασία από ζημιές και κλοπές.

Αντίθετα, στο γυμνάσιο για το οποίο συζητάμε, θεωρώ σημαντικότερο
το να υπάρχει αναλογία 1 μαθητής / υπολογιστή παρά το να είναι οι
υπολογιστές laptops αντί για desktops.

Τα desktops μπορεί φυσικά να είναι και ARM-based thin clients
με ΕΛ/ΛΑΚ (π.χ., με βάση το Allwinner A10) επιτυγχάνοντας έτσι
πολύ καλή σχέση κόστους απόκτησης / ενεργειακής κατανάλωσης
/ κόστους συντήρησης κλπ ή ακόμα και περιπτώσεις multi-seat
desktops όπου ένα δυνατό / αναβαθμίσιμο υπολογιστή τον
μοιράζονται π.χ., 6 μαθητές, καθένας με τη δική του
οθόνη/πληκτρολόγιο/smartcard/ποντίκι/USB ports για στικάκια κλπ.

Από εκεί και πέρα άλλες δραστηριότητες (π.χ., η προσφορά laptops
tablets σε μαθητές χαριστικά ή δανεικά, η δημιουργία επιπλέον
αιθουσών όπως το web radio που έχουν σε ένα χωριό στην Κρήτη
κλπ) μπορούν να χρηματοδοτηθούν με άλλα μέσα (π.χ., μέσω της
κοινωνικής επιχειρηματικότητας).

Φυσικά όταν μιλάμε για δημοσιεύματα σε στυλ
"οι νέες τεχνολογίες είναι καλές άρα να δώσουμε 19εκ να πάρουμε
15 λάπτοπ ανά σχολείο"[1] και αυτά ο κόσμος τα δέχεται και οι
αντιδράσεις είναι ελάχιστες (λέμε κι ευχαριστώ) κάθε προκοπή
είναι δύσκολη ...

Χαιρετισμούς,
Παντελής

[1] http://www.inews.gr/117/ypourgeio-paideias--tha-egkatastisei-26400-laptop-se-1760-scholeia.htm
(και τα υπόλοιπα είναι αντίστοιχου επιπέδου / αριθμού λεπτομερειών)