Re: home partition σε dual boot linux

Simos Xenitellis simos.lists at googlemail.com
Wed Dec 5 19:40:26 UTC 2012

2012/12/4 Sergey Tsabolov ( aka linuxman ) <sergios at greeklug.gr>:

> Στις 04/12/2012 10:09 μμ, ο/η Νίκος Αλμπανόπουλος έγραψε:

> Δεν θα συμφωνήσω με σένα και βασικός λόγος είναι για μέσω χρήστη που δεν
> έχει μεγάλη εμπειρία αν χρειαστεί κάποια στιγμή νέα εγκατάσταση, τότε δεν
> χρειάζεται να πάρει καν τα αρχεία του, απλά κάνει προσάρτηση το /home όπως
> έκανε και στην πρώτη εγκατάσταση.
> Έτσι κρατάς αρχεία εκεί που είναι, μπορείς να κρατήσεις και ίδιες ρυθμίσεις
> και απλά όταν τελειώσεις με εγκατάσταση τα έχεις όπως και πριν, χωρίς πολλά
> πολλά.
> Ενώ έτσι που τα έχει σε κοινό /home και σύστημα, αν χρειαστείς νένα
> [...]

Ένας από τους βασικούς λόγους της χρήσης διαφορετικής κατάτμησης για
τα / και /home είναι ότι με αυτό το τρόπο διαχωρίζουμε σε επίπεδο
κατάτμησης τα προσωπικά μας δεδομένα από τα αρχεία συστήματος. Είναι
εξαιρετικά σημαντικό να έχουμε τέτοιο διαχωρισμό, ιδίως όταν το Ubuntu
είναι το βασικό μας λειτουργικό σύστημα.

Σε περιπτώσεις όπου ο υπολογιστής δεν έχει μεγάλο δίσκο, ή ο χώρος για
το Ubuntu είναι περιορισμένος, τότε ενδέχεται να διατηρήσει κάποιος
όλο το σύστημα σε μια κατάτμηση. Διότι, σε π.χ. 30GB συνολικό
διαθέσιμο χώρο, είναι μικρός για να χωρίσεις σε / και /home. Να βάλεις
10GB για το / και 20GB για το /home; Μπορεί να γεμίσει κάποιο από τα
δύο ενώ το άλλο να έχει χώρο.

Μάθαμε ότι πρόσφατα υπάρχει πια η δυνατότητα για εγκατάσταση νέας
έκδοσης του Ubuntu πάνω σε υπάρχουσα, όπου το /home θα διατηρηθεί ως
έχει, και τα υπόλοιπα θα μπουν από την αρχή. Και όλα αυτά σε μια
εγκατάσταση που έγινε σε μία κατάτμηση.
Προσωπικά δεν θα άφηνα να γίνει τέτοια εγκατάσταση σε δικό μου
υπολογιστή λόγω του ότι το ρίσκο για μένα φαίνεται μεγάλο.

Κάποια στιγμή στο μέλλον θα έχουμε αλλαγή του βασικού συστήματος
αρχείων από ext4 σε btrfs, που βοηθάει να χρησιμοποιήσουμε το δίσκο
μας πολύ καλύτερα. Εκεί μάλλον θα είναι εφικτό ο εγκαταστάτης να
χρησιμοποιεί από προεπιλογή διαφορετικές υπο-κατατμήσεις (sub-volume)
για / και /home.
Με το btrfs είναι εφικτό να κάνουμε π.χ. rollback (restore point) στο Ubuntu,
http://www.howtoforge.com/rollback-to-a-working-state-with-btrfs-plus-apt-btrfs-snapshot-on-ubuntu-12.10

Σίμος