home partition σε dual boot linux

Νίκος Αλμπανόπουλος nikosal at freemail.gr
Wed Dec 5 17:38:01 UTC 2012

> Στις 4 Δεκεμβρίου 2012 10:09 μ.μ., ο χρήστης Νίκος Αλμπανόπουλος
> <nikosal at freemail.gr <mailto:nikosal at freemail.gr>> έγραψε:
>
>     Στις 04/12/2012 08:33 μμ, ο/η Sergey Tsabolov ( aka linuxman )
>     έγραψε:
>
>             Κατά την εγκατάσταση κάποιας διανομής Ubuntu μπορούμε να
>             έχουμε το /home σε
>             ξεχωριστό partition.
>
>         Όχι απλά μπορούμε ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να είναι σε ξεχωριστή κατάτμηση.
>

>     Η άποψη του Sergey δεν είναι πλέον universally αποδεκτή. Δεν είναι
>     απαραίτητα καλύτερη λύση το home να βρίσκεται σε χωριστό
> [...]

Θα εξηγήσω, Γιώργο.
/
/Από την πρώτη μου επαφή με το linux (από εποχή mandrake) και πολύ
περισσότερο από το πρώτο μου ubuntu (7. 04, αν θυμάμαι καλά), είχα
υιοθετήσει και εγώ την αρχή «καλό είναι το home να είναι σε διαφορετικό
partition» χωρίς να ερευνήσω περισσότερο τα συν και τα πλην. Μου έκανε
βέβαια εντύπωση ότι η προεπιλογή του εγκαταστάτη ήταν «στο ίδιο
partition». Προφανώς για λόγους απλότητας, ούτως ή άλλως. Πάντως επειδή
δεν ήθελα ποτέ να μπλέκω με τα partition, ως νέος χρήστης, ακολουθούσα
την προεπιλογή.

Ανοίγει παρένθεση: Όλοι ξέρουμε ότι η επιλογή «αναβάθμιση» όταν βγει η
νέα έκδοση είναι η χειρότερη δυνατή. Την έχω κάνει και εγώ, σε 3-4
περιπτώσεις, καθώς έχω συνήθως 3+ υπολογιστές με ubuntu, και (α) αργεί
τρομακτικά, αφού παίρνει ίσως και μια δυο ώρες και (β) δημιουργεί ένα
σύστημα που είναι πιο πιθανό να έχει μικρά ή μεγαλύτερα προβλήματα, σε
σχέση με την «νέα εγκατάσταση».

Τι είναι στην ουσία η αναβάθμιση; Σου αφήνει το home άθικτο (στο ίδιο ή
σε διαφορετικό partition, δεν έχει σημασία) και σου αλλάζει τα αρχεία
που σχετίζονται με το λειτουργικό και τις εφαρμογές. Έχω την αίσθηση,
χωρίς να είμαι σίγουρος, ότι /μέρος/ των προβλημάτων οφείλεται στο
γεγονός ότι κατά την αναβάθμιση ο εγκαταστάτης αφήνει άθιχτες τις
ρυθμίσεις των εφαρμογών που βρίσκονται εντός του home.

Κλείνει η παρένθεση, αλλά αυτό με έβαλε σε σκέψεις και αναρωτήθηκα μήπως
είναι καλύτερο σε κάθε νέα έκδοση να δημιουργώ εκ νέου το home, να κάνω
εκεί πίσω copy τα αρχεία μου (φωτογραφίες, έγγραφα, μουσική κλπ.) και
φυσικά να εγκαθιστώ εκ νέου τις εφαρμογές, που ούτως ή άλλως θα έχω να
τις εγκαταστήσω, είτε το home συγκατοικεί με το λειτουργικό, είτε όχι.

Πράγματι, διαπίστωσα ότι το σύστημά μου είναι πολύ πιο σταθερό και
γρήγορο έτσι, αν και φυσικά αυτό μπορεί να είναι η ιδέα μου. Ωστόσο,
ψάχνοντας στο δίκτυο είδα ότι και άλλοι προτιμούν να κάνουν το ίδιο.
Σιγά σιγά κατέληξα στο ότι είναι καλύτερο, σε κάθε νέα εγκατάσταση,
καθώς οι εφαρμογές εγκαθίστανται εκ νέου, να δημιουργούνται εξαρχής τα
αρχεία ρυθμίσεων που είναι μέσα στο home (κάτι που δεν θα γίνει αν το
home μείνει άθικτο).

Στο κάτω κάτω, αν κάθε φορά κάνω νέα εγκατάσταση, τι νόημα έχει να
δημιουργώ διαφορετικό partition για το home; Μήπως λόγοι ασφαλείας; Μα
αν χαλάσει ο σκληρός δίσκος, πάλι θα χάσω τα αρχεία. Δεν θα τα έχανα αν
το home ήταν σε διαφορετικό σκληρό δίσκο και όχι partition, αλλά σε αυτή
την περίπτωση θα είχα και βραδύτερο σύστημα.

Τι κάνω εγώ τελικά: Νέα εγκατάσταση, με home στο ίδιο partition και
backup αυτόματα (μια φορά τη βδομάδα) μέσω του πολύ χρήσιμου deja dup σε
δεύτερο εσωτερικό δίσκο. Πριν τη νέα εγκατάσταση: Πέρα από το
εβδομαδιαίο backup, μεταφορά των εγγράφων, μουσικής, μέιλ κλπ. σε
εξωτερικό σκληρό, από όπου τα μεταφέρω πίσω στο νέο home που θα
δημιουργηθεί με τη νέα εγκατάσταση.

Τι ακριβώς μεταφέρω: Μόνο αρχεία (δηλ. έγγραφα, εικόνες, μουσική κλπ.),
τα mail με τα mailboxes του thunderbird, μαζί με το αρχείο κωδικών και
το αρχείο των επαφών, τα bookmarks / κωδικούς του firefox και τις λέξεις
του προσωπικού λεξικού του libreoffice. Δεν μου χρειάζεται κάτι άλλο.
Όλα αυτά τα κάνω πολύ γρήγορα πλέον, αυτοματοποιημένα θα έλεγα, και
νομίζω έχω βρει την υγεία μου (και την ασφάλειά μου). Βεβαίως, έχω να
κάνω κάποιες νέες ρυθμίσεις (πχ. μια δυο συνηθισμένες προ-επιλογές στο
firefox ή στο libre αλλά αυτά δεν μου παίρνουν χρόνο).

Παράπλευρο πλεονέκτημα: Ο αρχάριος χρήστης που θα ακολουθήσει αυτά τα
βήματα αποκλείεται να χάσει τα αρχεία του, πράγμα που μπορεί να συμβεί
αν σβήσει κατά λάθος το home σε χωριστό partition και στο μεταξύ να μην
έχει κάνει backup επειδή αισθάνεται ασφαλής (ναι ξέρω. Λέμε πάντα στους
χρήστες «κάντε backup πριν την νέα εγκατάσταση» αλλά δεν αποκλείω
καθόλου κάποιος βιαστικός να πει «α, έχω ήδη το home χωριστά» και μετά
να την πατήσει).

Δεν ξέρω αν η δική μου επιλογή είναι πράγματι σωστή και ίσως η απάντηση
να ποικίλει (δηλ. κάποιος που έχει 500 GB video μπορεί να μη βολεύεται,
όπως επίσης και κάποιος άλλος που κάνει εκτενείς ρυθμίσεις σε εφαρμογές
και δεν θέλει να τις χάσει).

Αυτά.