Re: Εντυπώσεις από τη χρήση του Ubuntu στο τελευταίο 6μηνο

Simos Xenitellis simos.lists at googlemail.com
Mon Mar 29 20:30:26 BST 2010

2010/3/29 Kostas Oikonomou <kikonomou at yahoo.gr>:

> Κατά την κατάθεση της
> άποψης μου για τον τρόπο μετάφρασης των
> μενού στη νέα έκδοση του Ubuntu μου ζητήθηκε
> να γράψω τις εντυπώσεις μου από τη χρήση
> του. Ο λόγος που μου ζητήθηκε ήταν γιατί
> είναι περίπου έξι μήνες που το χρησιμοποιώ,
> μετά από μακρόχρονη εμπειρία στη χρήση
> υπολογιστών (από το 1990 αρχίζοντας από
> το DOS για να καταλήξω στα Vista).

Είναι εξαιρετικό το γράμμα σου και πιστεύω ότι θα βοηθήσει αρκετά μέλη
που έχουν το ενδιαφέρον να κάνουν τη μετάβαση προς το Linux.

Αν υπάρχουν περισσότερα άτομα που θα ήθελαν να καταθέσουν την εμπειρία τους,
θα ήθελα να τους προτρέψω να το κάνουν. Έχει ενδιαφέρον να βλέπουμε μέλη
που έκαναν το πρώτο βήμα πριν από λίγες εβδομάδες, πριν 6 μήνες, ένα
χρόνο ή μερικά χρόνια.

Για τα τυχόν ερωτήματα ή απορίες που αναφέρεις, προσπαθώ να δώσω
κάποια κατεύθυνση παρακάτω.
Γενικά, για τεχνικά θέματα μπορείς να ζητήσεις βοήθεια στο φόρουμ
http://forum.ubuntu-gr.org/
Στο φόρουμ του Ubuntu-gr μπορείς να δεις την ενότητα με τα HowTos και
τους οδηγούς χρήσης, που
πιστεύω ότι θα σε βοηθήσουν.
Αν πρόκειται για εξειδικευμένο θέμα, μπορείς να αναζητήσεις και στο
http://ubuntuforums.org/

> [...]
> ιδιαίτερα χρήσιμο το τερματικό για
> σκοπούς επικοινωνίας μεταξύ μας αλλά
> και για χρήση σε περίπτωση «κολλήματος».
> Στην αρχή κάποια παιχνίδια κολλούσαν
> και δεν έκλειναν. Όταν ανακάλυψα την
> εντολή xkill ήταν το κάτι άλλο!
>

> Προβλήματα
> Παρά τον ενθουσιασμό
> μου, αντιμετωπίζω κάποια προβλήματα.
> Δεν μου αναγνωρίζει το modem-fax για να μπορώ
> να στείλω fax. Δεν το βλέπει καθόλου, ή
> τουλάχιστον δεν μπόρεσα να βρω τρόπο
> να δω ποια περιφερικά-κάρτες PCI κλπ
> βλέπει το λειτουργικό μου και πως να του ζητήσω να δει το modem-fax που έχω.

Γενικά για τις κάρτες PCI μπορείς να τις δεις με την εντολή τερματικού

lspci

Ο φορητός μου δεν έχει μόντεμ, οπότε δείχνω τη σχετική γραμμή lspci
για π.χ. ασύρματη κάρτα δικτύου,

0e:00.0 Network controller: Intel Corporation Wireless WiFi Link 5100

Κάθε συσκευή PCI έχει μια μοναδική «ταυτότητα», με την οποία μπορούμε
να κάνουμε αναζητήσεις στο διαδίκτυο για βοήθεια.
Για να βρούμε την ταυτότητα αυτή,

lspci -n

και βλέπουμε η γραμμή που ξεκινά με «0e:00.0» αναφέρει

0e:00.0 0280: 8086:4232

Οπότε τώρα, είμαστε σε θέση να αναζητήσουμε με Google ή να ζητήσουμε
βοήθεια για τη συσκευή μας:
α. Έχουμε την κάρτα PCI με περιγραφή «Intel Corporation Wireless WiFi Link 5100»
β. Η κάρτα PCI έχει την ταυτότητα (PCI ID) «8086:4232».

> Δεν αναγνωρίζει επίσης
> το scanner μου. Παρά το ότι βρήκα driver για
> Linux δεν μπόρεσα να τον εγκαταστήσω με
> επιτυχία. Το scanner μου είναι το HP scanjet
> 2400. Μάλιστα κατά τη διάρκεια των
> προσπαθειών μου έκανα ζημιά σε ένα
> αρχείο που δεν μπορούσα να επαναφέρω
> και ζήτησα βοήθεια από την κοινότητα.
> Μπορώ να πω ότι με μεγάλη μου έκπληξη
> σε 1-2 ώρες είχα μερικές απαντήσεις που
> με βοήθησαν όχι μόνο να επαναφέρω το
> αρχείο μου, αλλά και να καθαρίσω τον
> υπολογιστή μου από άχρηστα αρχεία με
> την εντολή autoremove. Τελικά όμως όταν θέλω να
> [...]

Σε τέτοια περίπτωση μπορείς να δοκιμάσεις με μια αναζήτηση στο Google
με λεκτικά π.χ. «hp scanjet 2400 linux». Ανάλογα με την περίσταση μπορείς
να διακρίνεις με μια ματιά από τα αποτελέσματα πόσο εύκολο είναι να
λειτουργήσει η συσκευή.
Από τα αποτελέσματα παρατηρώ ότι υπάρχει ένας οδηγός που προέρχεται
από το κρατίδιο Tamil Nadu στη νότιο-ανατολική Ινδία. Στο Tamil Nadu η τοπική
κυβέρνηση επέλεξε να κάνει τη μετάβαση σε ελεύθερο λογισμικό και στην προσπάθεια
αυτή παρέχει ειδική υποστήριξη σε συσκευές χαμηλού κόστους.
Μπορείς να δεις οδηγίες για τον οδηγό στη σελίδα του οργανισμού
http://www.elcot.in/linuxdrivers_download.php
Ένας χρήστης κατέγραψε στο ιστολόγιό του τη διαδικασία εγκατάστασης
του οδηγού,
http://www.movingtofreedom.org/2009/02/26/yes-your-hp-scanjet-2400-might-work-in-ubuntu-and-maybe-even-other-flavors-of-gnulinux/

> [...]
> Όταν μπουτάρει ο
> υπολογιστής βγαίνει ένα μενού για την
> επιλογή του λειτουργικού. Υπάρχει τρόπος
> να «λιγοστέψω» τις επιλογές του Linux. Για
> να γίνω πιο σαφής εννοώ αυτές που λένε
> 2.31.21, 2.31.21 (recovery mode), 2.31.20, 2.31.20 (recovery mode)
> και πάει λέγοντας μέχρι το 2.31.11. Χρειάζονται
> όλες αυτές οι επιλογές; Εκνευρίζουν
> κάποια μέλη της οικογένειας που θέλουν
> να χρησιμοποιήσουν τον υπολογιστή στα
> Vista και δεν βλέπουν την επιλογή για τα Vista (πρέπει να πατήσεις το κάτω βελάκια αρκετά μέχρι να εμφανιστεί η επιλογή αυτή).

Εδώ μπορείς να ψάξεις στο φόρουμ http://forum.ubuntu-gr.org/
Αν δεν υπάρχει ήδη κάποιος οδηγός, μπορεί να γραφτεί αρκετά εύκολα.
Αυτό που χρειάζεται είναι να απεγκαταστήσεις τους παλαιούς πυρήνες
μέσω του διαχειριστή πακέτων Synaptic.
Παλαιότερα η (κακή) πρακτική ήταν να τροποποιούμε το αρχείο /etc/grub/menu.lst,
ωστόσο τώρα με το grub2 δεν μπορούμε να το κάνουμε πια.

Ποιο πακέτο απεγκαθιστάς;
1. Ξεκινάς το Synaptic Package Manager
2. Επιβεβαιώνεις ποια είναι η τρέχουσα έκδοση του πυρήνα ώστε να μην
την απεγκαταστήσεις.
Από τερματικό,

$ uname -a
Linux simos-server 2.6.31-20-generic #58-Ubuntu SMP Fri Mar 12
04:38:19 UTC 2010 x86_64 GNU/Linux
$ _

Η έκδοση του πυρήνα μου είναι «2.6.31», υπο-έκδοση 20 και #58, οπότε
«2.6.31-20.58».
3. Αναζητούμε στο Synaptic Package Manager για «linux-image».
4. Από τα αποτελέσματα εντοπίζουμε τη γραμμή με τον ενεργό πυρήνα μας.
Είναι η γραμμή εκείνη όπου στην πρώτη στήλη έχει κίτρινο-λαχανί
κουτάκι, και αναφέρει την έκδοση «2.6.31.20.58»
κάτω από τη στήλη «Εγκατεστημένη έκδοση».
5. Αυτό που κάνουμε είναι να απεγκαταστήσουμε τους υπόλοιπους
εγκατεστημένους πυρήνες, όλους εκτός από «2.6.31.20.58».
Για παράδειγμα, η προηγούμενη έκδοση του πυρήνα στον υπολογιστή μου
όπου θα απεγκαταστήσω αυτή τη στιγμή
είναι η «2.6.31.20.33».
6. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία από το Βήμα 3 με αναζήτηση για «linux-headers».

Είναι σημαντικό να επιβεβαιώνεις ότι η τρέχουσα έκδοση του πυρήνα δεν
είναι στα πακέτα που απεγκαθιστάς.

> Θα ήθελα να υπήρχε πιο
> εκτενής οδηγός για τη χρήση του τερματικού
> και με ειδική αναφορά στους τρόπους
> επίλυσης προβλημάτων με εντολές όπως
> το xkill, το  autoremove κλπ.

Κοίταξε στην ενότητα HowTos στο http://forum.ubuntu-gr.org/
Υπάρχει οδηγός για τερματικό.

Γενικά για σβήσιμο πακέτων που δε χρειάζονται, ο τυπικός τρόπος είναι
με χρήση του Σύστημα → Διαχείριση → Computer Janitor
Το Computer Janitor δεν υποστηρίζει ακόμα τη διαγραφή παλαιών πυρήνων,
ωστόσο νομίζω ότι κάνει το «autoremove».

Όταν θέλεις για κάποιο λόγο να τερματίσεις μια διεργασία, ένας τρόπος
με Ubuntu (GNOME) είναι, αντί για xkill,
να δοκιμάζεις με το Σύστημα → Διαχείριση → Παρακολούθηση συστήματος.
Έπειτα, κοιτάς εκεί που αναφέρει «Διεργασίες» και είναι οι διεργασίες
συστήματος. Μπορείς να ταξινομήσεις ως προς το φόρτο εργασίας.

Το xkill έχει το χαρακτηριστικό να τερματίζει τη διεργασία επιλέγοντας
το παράθυρο με το ποντίκι, που είναι εύκολο, και δεν το υποστηρίζει
αυτό η Παρακολούθηση συστήματος. Ένας τρόπος να τερματίσεις μια
διεργασία που δεν ανταποκρίνεται α λα GNOME, είναι να πατήσεις στο
κουμπί για το κλείσιμο προγράμματος (το x στη μπάρα του προγράμματος)
και να περιμένεις μερικά δευτερόλεπτα. Αν η εφαρμογή δεν ανταποκριθεί
μόνη της, τότε το GNOME σε προτρέπει αν θέλεις να τερματίσεις τη
διεργασία. Πάντως σε μερικές καταστάσεις το xkill μπορεί να κάνει τη
δουλειά καλύτερα από τους άλλους τρόπους.

> Άλλο σημείο που χρειάζεται
> μεγαλύτερη προβολή και περισσότερες
> οδηγίες είναι η χρήση του synaptic package
> manager. Το βρίσκω ιδιαίτερα χρήσιμο στη
> σωστή εγκατάσταση και απεγκατάσταση
> προγραμμάτων, αλλά αρκετά «παραμελημένο».

Ο τυπικός τρόπος εγκατάστασης εφαρμογών στο Ubuntu είναι
1. προσπαθούμε οι χρήστες να επιλέγουν εφαρμογές από το Εφαρμογές →
Κέντρο λογισμικού Ubuntu, από τις επίσημες εφαρμογές Ubuntu με
υποστήριξη της Canonical. Είναι ελεγμένες εφαρμογές, και όταν τις
εγκαταστήσεις αναφέρει που πας για να τις εκτελέσεις.
2. υπόλοιπες εφαρμογές μέσω του Εφαρμογές → Κέντρο λογισμικού Ubuntu.
Μπορείς να καθορίσεις με το φίλτρο να εμφανίσει όλες τις εφαρμογές που
υποστηρίζονται από το Κέντρο λογισμικού.
3. για τις υπόλοιπες εφαρμογές, που ενδεχομένως δεν υποστηρίζονται
πλήρως, δεν είναι τόσο γνωστές ή είναι προγράμματα γραμμής εντολής,
τότε πάμε στο Synaptic Package Manager.

> Τέλος το Ubuntu δίνει την
> εντύπωση «κλειστού» λειτουργικού.
> Μπορείς να κινείσαι άνετα στα προγράμματα
> που υπάρχουν στο «κέντρο λογισμικού
> Ubuntu» αλλά πολύ δύσκολα σε ότι είναι
> εκτός του κέντρου αυτού. Παράδειγμα
> είναι ότι κυκλοφορεί η έκδοση 3.2 του
> OpenOffice. Υπάρχει στο Internet και έκδοση για
> λειτουργικά με βάση το Debian, όπως είναι
> και το Ubuntu. Παρά τις προσπάθειες μου να το εγκαταστήσω
> παρέμεινα στην έκδοση 3.1 και περιμένω
> την έκδοση 10.04 του Ubuntu που πιστεύω να
> περιλαμβάνει και την αναβάθμιση του
> OpenOffice.

Υπάρχει μια διαδικασία όπου νέες εκδόσεις εφαρμογές μπαίνουν στα
αποθετήρια του Ubuntu/Debian.
Η διαδικασία αυτή δεν είναι τόσο γρήγορη όσο θα θέλαμε, διότι
χρειάζεται ποιοτικός έλεγχος,
χρειάζεται ο εθελοντής που θα κάνει το πακετάρισμα να έχει τον
ελεύθερο χρόνο, κτλ.
Έτσι, το τυπικό σκεπτικό είναι ότι για εγκατάσταση φρέσκων εκδόσεων
ορισμένων πακέτων,
ο χρήστης μεταβαίνει στην κατηγορία του λεγόμενου Power User, και έχει
μια σειρά από επιλογές.
Επειδή για τέτοια πακέτα η διανομή έχει ήδη μια έκδοση, βρίσκεις τρόπο
να κάνεις παράλληλη εγκατάσταση
το νεώτερο πακέτο.
1. Υπάρχει η δυνατότητα για εγκατάσταση του OpenOffice 3.2 με αρχεία
DEB, κατά τις οδηγίες
στο π.χ. http://simos.info/blog/archives/1042
Εδώ κάνεις παράλληλη εγκατάσταση
2. Μπορείς να εντοπίσεις κάποιο προσωπικό αποθετήριο («PPA») για το
πακέτο που σε ενδιαφέρει.
Για OpenOffice.org αναζητάς στο Google με «openoffice ppa» και
ακολουθείς τη διαδικασία.
3. Για π.χ. Firefox μπορείς να αποσυμπιέσεις το πακέτο που λαμβάνεις
από mozilla.com
και να εγκαταστήσεις παράλληλα. Μπορείς να βρεις οδηγούς με αναζήτηση
για π.χ. «firefox 3.6 ubuntu».

> Άλλο παράδειγμα
> δυσχρηστίας του Ubuntu σαν «κλειστό»
> λειτουργικό είναι η αποτυχία εγκατάστασης
> του driver για το scanner μου (HP scanjet 2400).

Η συσκευή αυτή είναι παλιά, και είναι πια στο χέρι εθελοντών ή άλλων
να κάνουν κάτι.
Όπως αναφέρω παραπάνω, είναι πιθανό να μπορέσεις να κάνεις κάτι από τη δουλειά
που έγινε σε αυτό το Ινδικό κρατήδιο του Tamil Nadu.

> Ήταν αρκετά μακροσκελές
> το e-mail αυτό και ελπίζω να μην σας κούρασα.
> Θέλω να πιστεύω ότι ήταν αρκετά ενδιαφέρων
> για να το διαβάσετε και να έδωσε και
> κάποιες ιδέες για βελτίωση του Ubuntu, στο
> οποίο πιστεύω και είμαι φανατικός
> υποστηριχτής του.

Θέλουμε τέτοια μακροσκελή γράμματα, που να περιγράφουν με λεπτομέρειες
την προσωπική εμπειρία
της χρήσης του Linux. Ένας τρόπος ανταπόδωσης είναι να δώσουμε
κατευθύνσεις στα τυχόν ερωτήματα.

Να περνάς καλά,

A. Because it breaks the logical sequence of discussion
Q. Why is top posting bad?