GPL και Ελληνική νομοθεσία

Nikos Alexandris nikos.alexandris at uranus.uni-freiburg.de
Wed May 28 02:33:16 BST 2008

On Wed, 2008-05-28 at 03:24 +0300, Dimis2410 wrote:
> Καλησπέρα παιδια έστειλα ακριβώς το ιδιο mail και στο Hellug αλλα επειδή
> το ubuntu-gr νοιωθω σαν  σπίτι μου το στέλνω και εδώ
> Θα ήθελα να μου δώσετε τα φώτα σας πανω στο συγκεκριμένο θέμα
> Είναι η αδεια αποδεκτή απο τα ελληνικά δικαστήρια?
> μπορείς να χρησιμοποιήσεις σε μια δίκη την GPL?
>  δλδ εννοώ αν κάποιος παρει κώδικα απο σενα που αναπτύσεις ένα project
> με ανοιχτό κώδικα και τον κλείσει? θα μπορεις να τον κυνηγήσεις στα
> Ελληνικά δικαστήρια?

Καλησπέρα.

Είναι πολύ σημαντικό το ζήτημα που θίγεις.

1. Θεωρητικά ναι! Η άδεια ισχύει και μπορείς να κινηθείς δικαστικά στην
περίπτωση "κλοπής".

Μπορείς να ξεκινήσεις την αναζήτηση ίσως εδώ:
http://www.ebusinessforum.gr/teams/teamsall/view/index.php?ctn=97&language=el

Παραθέτω ένα μικρό απόσπασμα από εδώ:
http://www.ebusinessforum.gr/teams/teamsall/view/inner/index.php?language=el&ctn=97&moduleid=-1&label=0

[...]
Η πνευματική ιδιοκτησία στην Ελλάδα ενώ προστατεύει τον δημιουργό
ρυθμίζοντας ορισμένες δραστηριότητες σημαντικά, συχνά αφήνει τους
περισσότερους δημιουργούς χωρίς τον απόλυτο έλεγχο των πνευματικών
δικαιωμάτων τους.
[...]
Οι Ελληνικές επιχειρήσεις και οι Έλληνες δημιουργοί πρέπει να έρθουν σε
επαφή με τα νέα αυτά νομικά προϊόντα προκειμένου να μπορέσουν να
τοποθετηθούν δυναμικά στην παγκόσμια αγορά Διανοητικής Ιδιοκτησίας.
Επιπλέον είναι ανάγκη να γίνει μια καταγραφή των κοινοτήτων στις οποίες
μετέχουν Έλληνες δημιουργοί λογισμικού, τα εργαλεία που χρησιμοποιούν
και κυρίως να τεθεί το θέμα της στρατηγικής των Μικρομεσαίων
επιχειρήσεων σε σχέση με προϊόντα και υπηρεσίες Ελεύθερου Λογισμικό/
Ανοιχτού Κώδικα.

Ιδιαίτερη σημασία αποκτά και η θέση της δημόσιας διοίκησης σε σχέση με
το Ελεύθερο Λογισμικό/ Ανοιχτού Κώδικα αλλά και τη χρήση αδειών όπως
αυτών του Creative Commons για την διάθεση εγγράφου και
οπτικο-ακουστικού υλικού που παράγουν. Η χρήση των σχετικών αδειών για
τη διάθεση λογισμικού ή άλλου υλικού προστατευόμενου με δικαιώματα
πνευματικής ιδιοκτησίας από τη δημόσια διοίκηση είναι δυνατόν να
ενισχύσει τη συμμετοχή των πολιτών στην πολιτιστική παραγωγή και να
υποστηρίξει την καινοτομία. Η εμπειρία της δημόσιας διοίκησης και τοπική
αυτοδιοίκησης άλλων χωρών είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να
προταθεί συγκεκριμένο σχέδιο δράσης για τον τρόπο με τον οποίο οι
σχετικές άδειες μπορούν να χρησιμοποιηθούν.
[...]

και άλλες σχετικές πληροφορίες ίσως εδώ:
http://creativecommons.org/international/gr/

2. (Προσωπικές σκέψεις για την πρακτική πλευρά του ζητήματος)

Χωρίς να κατέχω πρακτικές εμπειρίες επί της σχετικής νομοθεσίας,
σκέφτομαι ότι (δυστυχώς) στη χώρα μας είναι συχνά δύσκολο να βρει κανείς
το δίκιο που τον "πνίγει". Από που να ξεκινήσει κανείς και που να
καταλήξει;

Ως δασολόγος αναγκαστικά σκέφτομαι (συνειρμικά) ως πρώτο παράδειγμα τη
δασική νομοθεσία και τις καταπατήσεις. Δεν μπαίνω σε λεπτομέρειες οι
οποίες δεν σχετίζονται με τη λίστα. Κάνω όμως την αναφορά για να
υπο-στηρίξω το επιχείρημά μου ότι σε μια χώρα όπου υφίσταται μέγιστη
"παρεξήγηση" του τι είναι δημόσια περιουσία (δασικές εκτάσεις), καθώς
και οι/τα σχετικές/-α υποχρεώσεις/δικαιώματά μας, το ελεύθερο ανοιχτού
κώδικα λογισμικό είναι για την μεγάλη πλειοψηφία... "τι είναι αυτό;"

Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας ;-)

Νίκος