Re: Μεταφορά Συστήματος σε νέο δίσκο.

Konstantinos Togias ktogias at math.upatras.gr
Sat Jul 12 19:52:42 BST 2008

2008/7/12 Tsabolov Sergey <econlab at uom.gr>:
> Ναι γίνεται αν γίνει clone disk and after resize , Acronis Disk Tools the
> best product for clone disk by disk .
>
> O/H george fragos έγραψε:
>
>   Προτίθεμαι να αγοράσω έναν νέο, μεγαλύτερο σκληρό δίσκο για τον φορητό.
> Μπορείτε να μου συστήσετε κάποιο HOW-TO ή άλλη τεκμηρίωση για να
> μεκαθοδηγήσει στην μεταφορά του συστήματος, από τον παλαιό στον νέοδίσκο;
> Υπάρχει κάτι το οποίο πρέπει να προσέξω ιδιαίτερα...;
>   Γιώργος.-- Ubuntu-gr mailing listUbuntu-gr at lists.ubunntu.com
> If you do not want to receive any more messages from the ubuntu-gr mailing
> [...]

Γίνεται και με απλό copy. Η διαδικασία πάνω/κάτω έχει ως εξής:

1. Δημιουργείς τα διαμερίσματα (partitions) στο νέο δίσκο όπως εσύ θες
(κατα ελάχιστο ένα partition τύπου swap μεγέθους συνήθως 2 φορές το
μέγεθος της ram σου και όλος ο υπόλοιπος δίσκος ένα δεύτερο primary
partition που θα χρησιμοποιείται ως / ). Το partition που προορίζεις
για / (ή /boot, αν έχεις φτιάξει ξεχωριστό) το κάνεις bootable.

2. Φορμάρεις με το σύστημα αρχείων που επιθυμείς τα partitions που δημιούργησες.

(Τα βήματα 1 και 2 μπορoύν να γίνουν με το gparted από ένα pc όπου
έχεις συνδέσει το νέο δίσκο)

3. Βάζεις τον παλιό και νέο δίσκο σε ένα pc (μπορεί να είναι και το
φορητό) και bootάρεις από έναν άλλο δίσκο με linux (αν έχεις ένα
desktop πχ με linux, συνδέεις τους δύο δίσκους και το bootaρεις
κανονικά από τον δικό του δίσκο). Μπορείς επίσης να χρησιμοποιήσεις
ένα live cd όπως το ubuntu desktop cd για να bootάρεις τον υπολογιστή.

4. Κάνεις mount τα partitions του παλιού και νέου δίσκου. Ένα καλό
σχήμα πχ. είναι αυτό:
    /mnt/old/ --> Το / του παλιού .
    /mnt/old/home --> Το /home του παλιού.
    /mnt/new --> Το / του νέου.
    /mnt/new/home --> Το /home του νέου.
    /mnt/new/var  --> To /var του νέου.
(Για τους καταλόγους /mnt/new/home, /mnt/new/var που δεν υπάρχουν στο
/ του νέου, τους δημιουργείς με mkdir)
(Επίτηδες έβαλα στο νέο το /var σε ξεχωριστό partition για να δείξω
ότι δεν είσαι υποχρεωμένος να ακολουθήσεις το partitioning scheme του
παλιού δίσκου)

5. Μεταφέρεις με cp -a τα περιεχόμενα του παλιού δίσκου στο νέο. π.χ.
cp -a /mnt/old/* /mnt/new/ .
(Το -a switch του cp που σημαίνει "archive" αντιγράφει και τους
υποκαταλόγους μέχρι τελικού βάθους διατηρώντας και τα permition
attributes των αρχείων.)
(Δεν θυμάμαι αν το cp -a ακολουθεί αυτόματα αλλαγές από partition σε
partition. Αν όχι θα σε ειδοποιήσει ότι δεν μπορεί να αντιγράψει π.χ.
το /home γιατί αυτό ανήκει σε άλλο filesystem από αυτό που ξεκίνησε
αρχικά, και τότε θα πρέπει να το κάνεις χειροκίνητα με π.χ. cp -a
/mnt/old/home/* /mnt/new/home)

6. Τώρα ο νέος δίσκος είναι έτοιμος. Το μόνο που του λείπει είναι ο
grub στο mbr του έτσι ώστε να μπορεί να bootάρει. Αν θυμάμαι καλά το
grub μπορείς να το εγκαταστήσεις από το σύστημα που κάνεις την όλη
δουλειά απλά τρέχοντας grub-install hd(1,0) όπου το (1,0) δείχνει το
νέο δίσκο όπως αυτός έχει συνδεθεί στο μηχάνημα σύμφωνα με την
ονοματολογία του grub (π.χ. το (1,0) σημαίνει secondary master για ide
δίσκους. Με ένα search στο διαδίκτυο μπορεί να βρεις πως ακριβώς είναι
η ονομασία στο grub). Μια εναλλακτική μέθοδος είναι να εγκαταστήσεις
το grub στο mbr αφού βάλεις το νέο δίσκο στο laptop bootarontas με το
live cd του ubuntu σε restore mode και κάνοντας από εκεί restore το
grub στο mbr.

7. Συνδέεις το νέο δίσκο στο laptop και αν έχεις βάλει και το grub
bootάρεις και λογικά όλα θα πάνε ομάλά και θα μπείς στο σύστημα που
πλέον κατοικεί στο νέο δίσκο.

** Οι παραπάνω οδηγίες είναι ενδεικτικές για το ποια διαδικασία μπορεί
να ακολουθηθεί. Τα βήματα που περιγράφονται δεν πρέπει να ακολουθηθούν
κατά γράμμα, αλλά να προσαρμοστούν στις πραγματικές συγκεκριμένες
συνθήκες, υλικό και ρυθμίσεις των δικών σου μηχανημάτων. Για να
διεκπεραιώσεις τη διαδικασία χρειάζονται κάποιες γνώσεις σχετικά με
prtitioning, filesytems, mount, grub boot loader και η χρήση
τερματικού. Δεν είναι κάτι τρομερό αν δεν έχεις καλή γνώση απλά να
ανατρέξεις στο διδίκτυο και να διαβάσεις λίγο γι' αυτά. Έτσι θα μάθεις
κιόλας χρήσιμα πράγματα για τη λειτουργία ενός συστήματος linux και θα
έχεις διπλό όφελος. Αν κολλήσεις κάπου ή έχεις συγκεκριμένες απορίες
μη διαστάσεις να στείλεις μήνυμα για βοήθεια στη λίστα.

--
Konstantinos Togias
Dipl.-Math., M.Sc.