Ελληνική διάταξη πληκτρολογίου, gksudo και xlock στο 6.06.1

Konstantinos Togias ktogias at math.upatras.gr
Thu Sep 7 10:51:38 BST 2006

Προχθές έκανα clean install από το desktop cd του 6.06.1 στο pc μου.
Επέλεξα σαν γλώσσα κατά την εγκατάσταση "Ελληνικά" και μου έφτιαξε μια
χαρά μόνο του τα

Option         "XkbLayout" "us,gr"
Option         "XkbOptions" "grp:alt_shift_toggle"

στο  xorg.conf πράγμα που δεν συνέβενε στο 6.06 cd αν θυμάμαι καλά.

Παρατήρησα όμως το εξής ενοχλητικό:

Ενώ είναι by default ρυθμισμένο να χρησιμοποιεί "ξεχωριστή ομάδα για
κάθε παράθυρο", όταν τρέξω από τα μενού του gnome μια νέα εφαρμογή
αυτή ξεκινά χρησιμοποιόντας τη διάταξη πληκτρολογίου του παραθύρου που
είχε το focus πριν.
Πχ. Έχω focused τον firefox. Γυρίζω σε Ελληνικά. Παίρνω το ποντίκι και
ανοίγω από το μενού το gedit. Το gedit θα ανοίξει με το πληκτρολόγιο
γυρισμένο στα Ελληνικά.

Η παραπάνω συμπεριφορά δεν είναι τόσο ενοχλητική για στις περισσότερες
εφαρμογές και αλλάζει αν επιλέξω από τις προτιμήσεις πληκτρολογίου σαν
προεπιλεγμένη διάταξη τα Αγγλικα (by default δεν έχει τίποτα
τσεκαρισμένο). Ίσως η επιλογή αυτή να πρέπει να γίνει default για τις
Ελληνικές εγκαταστάσεις.

Πραγματικό όμως πρόβλημα υπάρχει σε εφαρμογές διαχείρισης που
χρησιμοποιούν το  gksudo για να πάρουν δικαιώματα υπερχρήστη και στο
κλείδωμα οθόνης. Η συμπεριφορά εδώ δεν αλλάζει με την επιλογή
προεπιλεγμένης διάταξης, μια και το προηγούμενο παράθυρο δεν γίνεται
unfocus. Έτσι πχ. γράφοντας ελληνικά στο firefox και τρέχοντας μετά τη
διαχείρηση αναβαθμίσεων, τo παράθυρο gksudo ανοίγει με το πληκτρολόγιο
στα Ελληνικά, με αποτέλεσμα να εισάγεται λάθος το password. Ο δε
χρήστης μια και δεν βλέπει τους χαρακτήρες που πληκτρολογεί
αναρωτιέται τι πάει στραβά και δεν δέχεται το password, μέχρι να
σκεφτεί "μήπως γράφω Ελληνικά;;" (Εγώ τουλάχιστον το πληκτρολόγιο το
γυρίζω κατά μέσο όρο μετά την τρίτη προσπάθεια...).

Τα πράγρματα είναι ακόμα χειρότερα στο κλείδωμα οθόνης, οπου αφενός ο
χρήστης έρχεται μετά από ώρα και προφανώς δεν θυμαται οτι έγραφε
Ελληνικά πριν κλειδώσει η οθόνη, και αφετερου δεν είναι ορατό το
applet ένδειξης γλώσσας πληκτρολογίου ωστε να ενημερωθεί για τη
γλώσσα.

Για την επίληση του θέματος σκέφτομαι τρεις εναλλακτικές προσεγγίσεις:

1. Όταν εμφανίζεται το παράθυρο του gksudo ή το κλείδωμα οθόνης να
γίνεται defocus το προηγούμενα focused παράθυρο, ωστε να ισχύει ο
κανόνας της προεπιλεγμένης διάταξης.

2. Όταν εμφανίζεται το παράθυρο του gksudo ή το κλείδωμα οθόνης να
είναι δυνατή η εισαγωγή μόνο λατινικών χαρακτήρων, ανεξάρτητα από την
τρέχουσα διάταξη πληκτρολογίου.

3. Στο παράθυρο του gksudo και του κλειδωματος να υπάρχει έντονη
ειδοποίηση με κόκκινα γράμματα κάτω από το πλαίσιο εισαγωγής του
password που να προειδοποιεί:

"Η γλώσσα πληκτρολογίου είναι Ελληνικά"

Θεωρώ πιο σωστές την 1 και την 3. Δεν ξέρω πια είναι πιο εύκολο να
υλοποιηθεί (Ίσως η 3 που απαιτεί μόνο έναν έλεγχο και την εμφάνιση
ενός μηνύματος).

Κατα τα άλλα έχει γίνει άψογη δουλειά στον Εξελληνισμό του Dapper...
Μπράβο σε όλους!

--
Konstantinos Togias
University Of Patras