Re: ÅëëçíéêÜ ID3 Tags óå áñ÷åßá MP3

Óôáýñïò Ãéáííïýñçò alby at freemail.gr
Wed Sep 28 17:00:13 CDT 2005

On Wed, 28 Sep 2005 23:54:50 +0300
Konstantinos Togias <ktogias at math.upatras.gr> wrote:

> Ενα issue με τα Ελληνικά που δεν έχω καταφέρει να καταλάβω τι ακριβώς
> παίζει, είναι οταν θέλω να έχω Ελληνικά σε ID3 Tags.

Αυτό το θέμα με έχει απασχολήσει πάρα πολύ κι εμένα, αλλά δεν είχα χρόνο να
το κοιτάξω λεπτομερώς. Η κατάσταση πάντως είναι ένα μπάχαλο, όπως έχεις
διαπιστώσει κι εσύ.

> Από οτι έχω καταλάβει μέχρι στιγμής κάθε player (totem, beep, xmmms)
> περιμένει τα ID3 Tags σε 'δική του' κωδικοποίηση, που ποτέ δεν είναι
> greek και σχεδόν ποτέ δεν είναι UTF-8. Κάποιοι (μόνο τον xmms μπορώ να
> θυμηθώ αυτή τη στιγμή) έχουν κάποιο configuration option για το
> encoding των mp3 tags, αλλά αυτό δεν είναι πάντα αρκετό, γιατι αν στη
> ίδια playlist έχεις ελληνικά σε id3tags με διαφορετικά encodings στην
> καλύτερη περίπτωση μπορείς να επιλέξεις ποιά θα βλέπεις σωστά, ενώ τα
> υπόλοιπα θα φαίνονται 'καραγκιοζάκια'.

Όλα καλά μέχρι εδώ. Επιλογή για την κωδικοποίηση των ID3 tags έχω
συναντήσει μόνο στο beep-media-player [από αυτά που έχω δοκιμάσει[1]].
Είναι στο: Επιλογές -> mpeg plugin [options] , στην τελευταία καρτέλα
(δεν το έχω εδώ για να δω).
Γενικά, για να δουλέψουν αρχεία tagged σε windows (και να συνεχίζουν να
παίζουν σωστά σε windows), μπορείς να βάλεις iso8859-7 ή cp1253.

Στο XMMS από όσο θυμάμαι δεν μπορείς να το ορίσεις απευθείας, αλλά μέσα
από την επιλογή της κωδικοσελίδας της γραμματοσειράς που θα επιλέξεις.

> Εχω χρησιμοποιήσει το easytag για να κάνω edit τα id3tags κάποιων mp3.
> Μετά από πολλές δοκιμές κατέληξα στη χρήση UTF-8 encoding σαν τον μόνο
> τρόπο να βλέπω τα ελληνικά στην playlist και το main window του
> BeepMediaPlayer σε hoary (και αυτό όχι πάντα... κάποιο bug παίζει εκεί
> και όταν ο πρώτος χαρακτήρας είναι λατινικός δεν καταλαβαίνει οτι
> πρόκειται για utf-8 και δείχνει ερωτηματικά).
>
> Τα ίδια ομως utf8 id3tags που φαίνοται κανονικά στο Beep του hoary,
> φαίνοται 'καραγιοζάκια' στον totem του breezy.

Όχιιιιιιι μήηηηηηηηηηηηηηηη....!!!
Το easytag γράφει μεν σε UTF-8 τα ID3v2.3 tags, αλλά τα σημειώνει ως latin1 [...]
Οπότε θα δουλεύουν μόνο εκεί που το πρόγραμμα αναμένει να βρει unicode,
χωρίς να κοιτάει την "περιγραφή" του κειμένου.

> Έχω μείνει λοιπόν με τις εξής απορίες:
>
> 1. Σε τί encoding θα έπρεπε να γράφονται Ελληνικά id3tags (αν υπάρχει
> κάποιο recomended encoding);

Εδώ γίνεται το έλα να δείς!
Ο καθένας κάνει ότι του καπνίσει: Σε windows γράφουν σε cp125* και ΔΕΝ το
μαρκάρουν, άλλοι άλλη κωδικοποίηση χρησιμοποιούν, άλλη λένε πως χρησιμοποιούν,
και άλλα τέτοια τρελλά.
Σύμφωνα με το πρότυπο[2][3] θα πρέπει σε κάθε πεδίο να ορίζεται η κωδικοσελίδα
του κειμένου. Συμπέρασμα; είτε δεν γίνεται, είτε γίνεται λανθασμένα, είτε δεν γίνεται
σεβαστό από τα εμπλεκόμενα προγράμματα.

Μια παρηγορία είναι πως η taglib φαίνεται να αντιμετωπίζει την κατάσταση πιο σωστά
από ότι γινόταν μέχρι στιγμής (με την id3lib), οπότε καθώς θα αυξάνονται τα
προγράμματα που την χρησιμοποιούν, θα γίνονται και για μας ευκολότερα τα
πράγματα :-)

Αυτό που μένει σε εμάς να κάνουμε είναι να ενδιαφερόμαστε για την υποστίριξη,
και να το κάνουμε γνωστό στις ομάδες ανάπτυξης των προγραμμάτων που
χρησιμοποιούμε, διότι πιθανόν να μην το έχουν υπόψιν τους.

> 2. Με τα metadata άλλων αρχείων πολυμέσων (ogg, mpeg κλπ) και τα
> Ελληνικά τι γίνεται; Επικρατεί το ίδιο μπάχαλο;

Ευτυχώς για εμάς και τα αρχεία μας στα ogg αρχεία οι ετικέτες είναι αυστηρά
σε UTF-8. Έτσι δεν υπάρχει κίνδυνος (γενικά).
Για τα υπόλοιπα δεν ξέρω.

> 4. Υπάρχει τρόπος / ελπίδα να αντιμετωπιστεί κάποτε αυτό το πρόβλημα;
> Ή η συμβουλή είναι απλά να μην γράφουμε Ελληνικά στα id3 tags (αν
> μπορεί αυτό να θεωρηθεί συμβουλή) ;

Δυστυχώς, εαν πραγματικά δεν θέλεις να μπλέξεις, αυτή είναι η καλύτερη
στρατηγική προς το παρόν.
Εναλλακτικά, δεν βάζεις tags και φροντίζεις ώστε η διάταξη του συστήματος
αρχείων σου παρέχει την καλύτερη δυνατή πληροφόρηση, ίσως σε συνδιασμό
με ένα αρχείο κειμένου μέσα στον κάθε φάκελο με τις επί πλέον πληροφορίες
ώστε όταν(άν;) έρθει η στιγμή που θα πούμε, "ναι, είναι ασφαλές", να μπορεί
να γίνει σωστά το tagging με το λιγότερο δυνατό κόπο.

> --
> Konstantinos Togias
> University Of Patras
> Dept. of Mathematics

[1] Ουσιαστικά έχω δεί σχεδόν όλους όσους βασίζονται σε GTK+ , και μερικούς
      κονσόλας. στη γή του QT δεν ξέρω τι γίνεται.
[2] http://www.id3.org/id3v2.4.0-structure.txt
[3] http://www.id3.org/id3v2.3.0.html#sec4.2
      Σύμφωνα με τις πιο πάνω προδιαγραφές, ΔΕΝ θα έπρεπε να είχαμε προβλήματα
      Αλοίμονό μας... :-\
Stavros Giannouris                          Jabber: stavrosg at jabber.org

"Hello. I'm a signature virus.
Just copy me to your signature  to help me spread"