Grub error 22 no such partition

Steph. K kupecky.stephane at free.fr
Mer 26 Mar 14:09:34 GMT 2008

Bonjour,

J'ai été confronté au message d'erreur cité dans le titre et j'ai
partiellement réglé le problème mais j'aime bien comprendre le pourquoi
du comment d'où ce message.
Mon pc est équipé de 2 disques durs, l'un en sata et l'autre en IDE.
Le disque en sata contient plusieurs partitions (multiboot entre Ubuntu
et Vista) Ubuntu est installé sur la partition sda3 et Grub boote
directement sur Ubuntu (hd(1,2)).
Dimanche dernier j'ai eu l'idée saugrenue d'installer un vieux jeu de
voitures (Need for speed 3) sur Vista (des fois on fait des conneries
mais il faisait vraiment un temps de chien) et l'installation a planté
monumentalement. Au redémarrage j'ai eu droit au fameux message "error
22..." j'ai donc dû modifier l'écran de Grub pour booter sur hd(0,2),
l'ordre de boot des 2 DD ayant changé à l'insu de mon plein gré. Dans la
foulée j'ai modifié le fichier menu.list.

A quoi cela peut-il être dû ?

2ème épisode, aujourd'hui en rentrant du boulot, rebelote, l'ordre des DD
a de nouveau changé et j'ai eu droit au message "error 22...".

Je sens une envie d'indépendance de mon pc et je ne peux pas m'y
résoudre, quelqu'un aurait-il une idée du pourquoi du comment ? Je
soupçonne le DD IDE de faire des siennes mais j'aimerais avoir
confirmation.

Par avance, merci.

Copie des fichiers :

menu.list :

# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)
#            grub-install(8), grub-floppy(8),
#            grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub
#            and /usr/share/doc/grub-doc/.

## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0,
and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default
entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not use 'savedefault' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default		0

## timeout sec
# Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default
entry
# (normally the first entry defined).
timeout		3

## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
#hiddenmenu

# Pretty colours
#color cyan/blue white/blue

## password ['--md5'] passwd
# If used in the first section of a menu file, disable all interactive
editing
# control (menu entry editor and command-line)  and entries protected by
the
# command 'lock'
# e.g. password topsecret
#      password --md5 $1$gLhU0/$aW78kHK1QfV3P2b2znUoe/
# password topsecret

#
# examples
#
# title		Windows 95/98/NT/2000
# root		(hd0,0)
# makeactive
# chainloader	+1
#
# title		Linux
# root		(hd0,1)
# kernel	/vmlinuz root=/dev/hda2 ro
#

#
# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified
## by the debian update-grub script except for the default options below

## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs

## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
##      kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
##      kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=7e4c91b1-b154-4a59-aeef-7cc68283eca1 ro

## Setup crashdump menu entries
## e.g. crashdump=1
# crashdump=0

## default grub root device
## e.g. groot=(hd0,0)
# groot=(hd1,2)

## should update-grub create alternative automagic boot options
## e.g. alternative=true
##      alternative=false
# alternative=true

## should update-grub lock alternative automagic boot options
## e.g. lockalternative=true
##      lockalternative=false
# lockalternative=false

## additional options to use with the default boot option, but not with
the
## alternatives
## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5
# defoptions=quiet splash locale=fr_FR

## should update-grub lock old automagic boot options
## e.g. lockold=false
##      lockold=true
# lockold=false

## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option
# xenhopt=

## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option
# xenkopt=console=tty0

## altoption boot targets option
## multiple altoptions lines are allowed
## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options
##      altoptions=(recovery) single
# altoptions=(recovery mode) single

## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
##      howmany=7
# howmany=all

## should update-grub create memtest86 boot option
## e.g. memtest86=true
##      memtest86=false
# memtest86=true

## should update-grub adjust the value of the default booted system
## can be true or false
# updatedefaultentry=false

## should update-grub add savedefault to the default options
## can be true or false
# savedefault=false

## ## End Default Options ##

title		Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root		(hd0,2)
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=7e4c91b1-
b154-4a59-aeef-7cc68283eca1 ro quiet splash locale=fr_FR
initrd		/boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

title		Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
root		(hd0,2)
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=7e4c91b1-
b154-4a59-aeef-7cc68283eca1 ro single
initrd		/boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

title		Ubuntu 7.10, memtest86+
root		(hd0,2)
kernel		/boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the
Debian
# ones.
title		Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux
OS
# on /dev/sda1
title		Windows Vista/Longhorn (loader)
root		(hd1,0)
savedefault
makeactive
map		(hd0) (hd1)
map		(hd1) (hd0)
chainloader	+1

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux
OS
# on /dev/sda2
title		Windows Vista/Longhorn (Recovery)
root		(hd1,1)
savedefault
makeactive
map		(hd0) (hd1)
map		(hd1) (hd0)
chainloader	+1

fstab :

#
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda3
UUID=7e4c91b1-b154-4a59-aeef-7cc68283eca1 /               ext3
defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/hdb5
UUID=904ab449-adcd-4041-8b58-e5c9567307b7 /media/Documents     ext3
defaults        0       2
# /dev/sda1
#UUID=04C6DB36C6DB2728 /media/sda1     ntfs    defaults,umask=007,gid=46
0       1
# /dev/sda2
#UUID=2C88743C8874071C /media/sda2     ntfs    defaults,umask=007,gid=46
0       1
# /dev/sda5
UUID=591e8d2d-09b0-42ff-86ba-ed60afdeb2a7 none            swap
sw              0       0
/dev/hda        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0

--
Steph. K