MOKKULA UBUNTUUN?

Raimo Roine raimo.roine at gmail.com
To Joulu 30 08:33:09 GMT 2010

*Vielä muutama omakohtainen kokemus mokkulasta:*
*- operaattoreilta kysyttiin erään yhdistyksen nimissä kirjallisesti heidän
tukeaan  Linuxille ja lähinnä Ubuntulle. *
*- Sonera ei jostain syystä vastannut ollenkaan *
*- DNA ilmoitti, että he ovat kyllä kuulleet joidenkin saaneen mokkulan
toimimaan Linuxissa, mutta mitään tukea heiltä ei ole luvassa,*
*- Elisa/Saunalahti vastasivat asiallisesti ja lupasivat ohjeet nettiin.*
*Nokian CS-17 mokkula oli minulla koekäytössä, mutta koska Ubuntu ei sitä
heti tunnistanut eikä operaattori (DNA) luvannut mitään tukea niin palautin
sen. Kuitenkin Nokian nettisivuilla sanottiin, että C-17 menee Linuxiin
heittämällä. Netistä kyllä löytyy apua jos jaksaa hakea. *
*Huawei 169:n maksiminopeus on ainakin jonkin tiedon mukaan 7 megaa ja tämä
nykyinen käyttämäni ZTE MF668 toimii verkon maksiminopeudella. Olen täällä
mökillä, jossa kenttä ei ole paras mahdollinen, mitannut nopeuksia sekä
Speedtestillä että Soneran nopeusmittarilla ja suurimmat mittaukset ovat
antaneet noin 13 megaa ja alimmat alle 2 megaa. Joskus yhteys pätkii niin,
että surffailusta ei tule mitään, ei pääse edes nopeustestien sivuille.
Nopeus siis vaihtelee todella suurissa rajoissa. Tänä aamuna luin
verkkoHesarin näköispainoksen ongelmitta, eilen illalla netti oli jonkin
aikaa niin tiltissä, ettei päässyt mihinkään.*
*Tämän tekstin olen kirjoittanut vain omien rajallisten kokemuksieni
perusteella ja sellaisella varmuudella, jonka vain täydellinen
tietämättömyys voi antaa.*
*Vaihdoin siis operaattoria DNA:sta Saunalahteen, mutta jos alueellasi DNA
toimii parhaiten niin kyllä sen DNA:nkin mokkulan saa toimimaan noilla
Saunalahden ohjeilla ainakin Huawei 169:n ja ZTE MF668:n, muista ei minulla
ole omia kokemuksia.*
*
*
*Hyvää Uutta Vuotta!*
*
*
*T. Raimo
*
30. joulukuuta 2010 9.55 Marita Peltokorpi <

--
Terveisin Raimo Roine
Koivukuja 5 as 7

sähköposti: raimo.roine at gmail.com