Xerox-monitoimilaite

Timo Jyrinki timo.jyrinki at iki.fi
La Nov 22 19:22:30 GMT 2008

On Sat, 22 Nov 2008, aila lehtelä wrote:

> Hei olen harkinnut ostaa Zerox Phasser 6110 MFP laser monitoimilaitteen
> nyt kyselisin onko kellään varmaa tietoa löytyykö linux ubuntuun ajuria
> Xeroxin sivuilla on kyllä ajureita muuta käyköhän ne ubuntuun
> vastauksesta kiitäen  aila

Hei. Ilmeisesti Xerox Phaser 6110MFP on kyseessä. Openprinting-tietokannan
sivun http://openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Xerox-Phaser-6110
mukaan works "Mostly" eli enimmäkseen. Tulostukseen on olemassa avoin,
toimiva ajuri, jonka käsitykseni mukaan pitäisi sisältyä Ubuntuun (sekä
8.04 että 8.10).

Kuvanlukemisesta en löytänyt tarkkaa tietoa, joten ihan varma tapaus
kyseinen monitoimilaite ei ole. Xeroxin sivuilta löytyvät ajurit ovat
hyvin vanhat eikä Ubuntua mainita paketin tiedostoissa. Niitä ei
varmastikaan tarvita tulostamiseen enää nykyään, vaan tulostus toimii
suoraan, mutta skannaustoiminnon kanssa niistä voi olla hyötyä. Googlekaan
ei kuitenkaan oikein auta enempää sen suhteen mikä on tarkemmin ottaen
tilanne.

HP on tunnetusti eniten tehnyt töitä Linux-tukensa kanssa "oikealla"
tavalla. He ovat tehneet avoimen lähdekoodin ohjelmia ja integrointia
jakeluihin vanhentuvien, erikseen haettavien ajureiden sijaan.

Englanninkielinen yhteisön ylläpitämä lista tulostimista (ja
monitoimilaitteista) löytyy osoitteesta
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsPrinters

Jos joka tapauksessa tuon Xeroxin hankit, niin varmasti saat apua myös
skannauksen virittämiseen toimintaan, jos se ei suoraan toimi. Kuitenkin
jos valmistaja on jossain vaiheessa luvannut kaikkien toimintojen
toimivan, on se luultavasti ainakin saatavissa toimintaan. Varoituksena
vain että suoraan ei välttämättä kaikki toimi.

-Timo

(sitten jos jollain on oikeaa tietoa asiasta niin saa kertoa, tämä kaikki
oli vain verkosta haettua)