videoeditointia

Timo Jyrinki timo.jyrinki at iki.fi
La toukokuu 24 11:01:55 BST 2008

Päivi Knuutinen kirjoitti:
> Ei mulla kyllä auta tiedostomuodon nimeäminen mpeg-tiedostoksi. Jossain
> mättää, mutta kun en yhtään ymmärrä onko vika käyttäjässä vai
> tiedostossa vai missä.
> Olisiko mitään ehdotusta jostain muusta ohjelmasta, jota voisi kokeilla
> videon editointiin? Tarve ei ole kummoinen, kunhan saisi pätkittyä
> turhanpäiväiset pätkät pois videosta, niin se olisi paljon katsottavampi
> kuin kaikkine kuvausmokineen.

Mainitsemaasi ohjelmaa en ole kokeillut, joten en tiedä sen toimivuudesta.

Kukaan ei tainnut vielä mainita pitivi-ohjelmaa? Sitä kannattaa
kokeilla. Se on hyvin perustason ohjelma tällä hetkellä, mutta sillä
pystyy juuri sen verran tekemään että videoleikkeitä pystyy rajaamaan ja
yhdistämään. Tuossa kun pikaisesti katselin niin en tiedä pitääkö se
sama leike sitten raahata siinä ohjelmassa käyttöön useampaan kertaan ja
rajata jokaisesta se "näytettävä osa", jotta saa lopulta
haluamanlaisensa lopputuloksen. Kun työ on valmis, itse projektin voi
tallentaa jotta sitä voi muokata myöhemminkin, ja projektista on
tarkoitus piirtää eri vedoksia eli luoda uusia videoita alkuperäisten
videotiedostojen säilyessä koskemattominia.

Kyseessä oleva ohjelma on siis vielä alkutiellä kehityksessään, minkä
takia ominaisuuksia ei ole juurikaan. Mutta koska se rakentuu
kehittyneen GStreamer-kirjaston päälle, se tosiaan tukee kaikenlaisia
videotiedostomuotoja erinomaisesti.

Pitivi siis löytyy esim. Sovellukset -> Lisää/poista..., jos käytössä on
Ubuntun 8.04-versio.

-Timo