"...ei aueta" ?

Jari Rahkonen jari.rahkonen at pp1.inet.fi
Ti Joulu 23 19:16:57 GMT 2008

Lassi Nuto kirjoitti:
> Hei!
>
> Innostuin kokeilemaan Ubuntun Mythbuntu-versiota, mutta näköjään
> epäonnistuin. Asennus sujui kyllä mukavasti (Linux Format -lehdessä
> julkaistuja) ohjeita noudattamalla, mutta buuttaaminen asennuksen päätyttyä
> antaa responssiksi: "Videotilaa ei aueta". Juu, kokeilin suomeksi -versiota.
>
> Tämän jälkeen imuroin vielä samaisen softan 64-bittisen version ynnä asensin
> sen. Täsmälleen sama lopputulos. Itse asiassa olen yrittänyt asentaa sekä
> 32- että 64-bittiset versiot kahdesti kummankin, mutta "videotila ei siis
> aueta" edelleenkään.

> [...]

Hei,

Jos en ihan väärin muista, erään aasialaisen valmistajan (Hitachi?
Hyundai?) näyttö heittää ruudulle tuollaisen kielikukkasen, kun kone ei
anna näytölle kelpaavaa signaalia.

Eräässä aikanaan säätämässäni koneessa tuo näkyi ruudulla
käyttöjärjestelmän latauksen ajan, mutta katosi, kun kone ehti graafisen
bootin ohitse kirjautumisvaiheeseen. Auttaisiko, jos boottaisit
vikasietotilaan ja muokkaisit tiedostosta /boot/grub/menu.lst rivin

# defoptions=quiet splash

vaikkapa muotoon

# defoptions=vga=791 quiet splash

tai poistaisit kokonaan sanan splash, jolloin boottauksen aikana näet
logon ja edistymispalkin sijaan pelkkää tekstiä? Tämä ei kylläkään auta,
jos järjestelmä ei käynnisty nykyisellään edes pidempään odottelemalla.

Tarkempia ohjeita en nyt valitettavasti ehdi antaa, mutta toivottavasti
arvailusta on apua.

- Jari