Acer Travelmate 5530-704G32Mi

Jari Rahkonen jari.rahkonen at pp1.inet.fi
Mon Joulu 22 10:28:05 GMT 2008

Matthias Andersson kirjoitti:
> Tulipa ostettua toi Acerin kannettava jossa on AMD RM-70 prossu, 4 Gt
> muistia, 320 Gt kiintolevy ja ATI Radeon HD 3470XT näyttis.
>
> Olen onnistunut asentamaan Ubuntun 64-bittisen 8.10 koneseen mutta X:ää
> en ole saanut käyntiin. Olen kokeillut radeon, radeonhd ja fglrx ajureita.
>
> Asennuksen suoritin vaihtoehtoiselta levyltä jonka imuroin
> www.ubuntu.fi:stä.
>
> gnome käynnistyy kyllä - kuulen login äänet yms. Näyttö pysyy mustana,
> olen kokeillut säätää näytön kirkautta ettei vain olis semmonen ongelma.
>
> Olisko kellään mitään ehdotuksia?

> [...]

Hei,

Tuki saattaisi löytyä uusimmasta radeonhd-ajurin kehitysversiosta.
Tuoreita ubuntu-paketteja löytyy vaikkapa täältä:

http://ppa.launchpad.net/tormodvolden/ubuntu/pool/main/x/xserver-xorg-video-radeonhd/

Jos 3D-kiihdytystä kaipaat, ei auta kuin kokeilla uusinta fglrx-ajuria.
En löydä tähän hätään valmiita deb-paketteja mistään, mutta amd tukee
nykyään myös Ubuntua enemmän tai vähemmän virallisesti, joten kiskaise
virallinen asennuspaketti osoitteesta
http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html ja suorita
käskyt:

./ati-driver-installer-8-12-x86.x86_64.run --buildpkg Ubuntu/8.10

sudo dpkg -i xorg-driver-fglrx_8.561-0ubuntu1_amd64.deb
sudo dpkg -i fglrx-kernel-source_8.561-0ubuntu1_amd64.deb
sudo dpkg -i fglrx-amdcccle_8.561-0ubuntu1_amd64.deb

Eräs ohje kertoo, että amdcccle:n asennus ei välttämättä onnistu
64-bittisessä järjestelmässä ilman dpkg-käskyn valitsinta --force-overwrite.

Itse en ole ylläolevaa kokeillut, joten omalla vastuulla.

- Jari