Ohjelmien asentaminen!

Ari Hutka ari.hutka at iki.fi
Ti Syys 4 19:14:43 BST 2007

Itse osaan asentaa uudet versiot ja uskon, että kaikki ketkä tähän
ketjuun ovat vastanneet osaavat. En usko, että meistä kovinkaan moni
on sitä tehnyt kuin väliaikaisesti. Itse en ainakaan halua asentaa
ohjelmia normaalien pakettivarastojen ulkopuolelta.

Uudet versiot ilmestyvät uusiin julkaisuihin. Ubuntusta muistaakseni
tulee julkaisuja puolen vuoden välein. Eiköhän sen aikaa jaksa
odottaa.

Paketinhallinan ja pakettivarastojen hienous on siinä, että uusia
versioita ei varsinaisesti asenneta. Käyttöjärjestelmän
paketinhallinta huolehtii, että ohjelmasta on asennettuna viimeisin
turvallinen versio. Jos asentaa pakettivarastojen ulkopuolelta ja
vielä lähdekoodista niin mennään sellaiselle aluellee mikä ei
todellakaan ole järkevää, jollei sattumalta ole kyseisen ohjelman
kehittäjä ja todellakin tiedä mitä on tekemässä.

Tiedän kyllä, että sitä haluaa aina käyttää sitä viimeisintä
julkaisua. Mutta se raja kannattaa vetää esimerkksi näihin Ubuntun
julkaisuihin eikä jokaisen 18'000 ohjelman versioihin.

Itselleni on ainakin riittänyt nämä puolivuotta vanhat ohjelmat vallan
mainiosti ja tunnen muutaman ihmisen joka käyttää vielä Microsoftin
Windows XP:tä, on sentään jo kuusi vuotta vanha ;)

Ehkä jo huomasitkin, aivan helpolla en opasta asentamaan ohjelmia
pakettivarastojen ulkopuolelta. Useimmiten niin tekemällä oman koneen
saa sekoamaan. Jos niin käy, luultavasti lähettäisit uutta viestiä
missä haukkuisit ohjeen tai ohjelman. Kummassakaan tuskin olisi mitään
vikaa.

-Ari-