turvallisuus päivitys ei onnistu

Janne Jokitalo janne.jokitalo at gmail.com
Pe Marras 5 17:42:46 BST 2007

Ireene-Sointu wrote:
> Hei Janne (vai haluatko kutsuttavan Jaskaksi)!

Moro, ihan kumpi vaan käy. Itse näytän useimmin kirjoittavan jälkimmäistä. :)

> Yritin uudestaan ja mikään ei onnistunut. Teen yleensä kaiken graafisessa
> ympäristössä. Voisin kokeilla tuota sudo apt-get. Ehkä sillä saisin ehjän
> paketin.

Graafinen (viitannet Synapticiin) toimii useimmiten ihan hyvin, mutta
tietyissä ongelmatilanteissa se saattaa jäädä toiminnallisuudeltaan
komentorivityökaluja jälkeen.

> Tämä varmaan tuntuu sinusta hullulta, mutta voisitko sanoa miten sen
> teen. Laitoit edellisellä kerralla "sudo apt get
> update && sudo apt-get upgrade". Täytyykö käyttää molempia? (Vanhan päähän
> sattuu:)) OK, laitanko:
> sudo apt-get update libgtkhtml2-0_2.11.0+svn20061107-0ubuntu1_i386.deb

Eipä se mitenkään hullulta tunnu, jos ei ole käyttänyt niin ei voi tietää
miten joku toimii. :)

Debianin paketinhallintajärjestelmä (Ubuntuhan pohjautuu erittäin vahvasti
Debianiin) hoituu dpkg:llä, mutta se on vähän hankala käyttäjälle, joten
"päälle" on tehty näitä helppokäyttöisiä front end:ejä, eli käyttöliittymiä.
Synaptic on yksi niistä, yksi on apt-get ja vielä aptitude. Itse käytän
viimeisintä.

sudo apt-get update - komento päivittää paketinhallinnan tietokannan, eli
tarkistaa palvelimen tarjonnan, ja antaa huomautuksia mikäli tarjolla olisi
päivityksiä.

sudo apt-get upgrade - komento sitten päivittää edellisen mukaan ne paketit,
joista on yksinkertainen päivitys tiedossa, eli lähinnä yhden suhde yhteen
korvaava paketti.

sudo apt-get dist-upgrade - komento on kokonaisvaltaisempi päivitys, joka
voi myös poistaa tarpeettomia tai lisätä aivan uusia paketteja, riippuen
päivittyvistä palikoista.

Eli vastaus kysymykseen "Täytyykö käyttää molempia?" on kyllä, mutta minkään
komennon kanssa (yllä olevista) ei käytetä pakettien nimiä tarkennukseksi.
Niitä tarvitaan vain kun ollaan lisäämässä uusia (sudo apt-get install) tai
poistamassa turhia (sudo apt-get remove).

Jotta homma ei olis liian yksinkertainen ( ;o ) niin on mahdollista, että
paketti tosiaan menee "rikki" tullessaan koneellesi. Se voi näkyä silti
kokonaisena ja toimivana paketinhallinnalle, kunnes sitä yrittää asentaa.
Silloin on syytä poistaa koneelle ladatut asennuspaketit seuraavalla komennolla:

sudo apt-get clean

Tämä siis poistaa jo ladatut paketit, jotka voivat olla jo asennettuja tai
eivät välttämättä ole vielä asennettuja. Sen jälkeen uudelleen suoritettu
`sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade` toiminto hakee uudestaan ne
paketit joita päivityksessä tarvitaan. Voi tosiaan olla, että tästä on nyt
kysymys.

Nuo komennot voit tosiaan kirjoittaa erikseen, odottaa ensimmäisen
suoriutumisen ja sen jälkeen kirjoittaa jälkimmäisen, kaksi "et"-merkkiä
(&&) merkitsee vain sitä että mikäli ensimmäinen meni hyväksytysti läpi (ei
käytön katkaisevia virheitä) suoritetaan jälkimmäinen heti perään.

apt-get --help  - komento antaa hyviä vihjeitä siitä miten ohjelmaa
käytetään, mikäli Lontoon murre taipuu. Uskoisin että siellä päässä taipuu ;)

> Olisi se kiva, jos näin vanhana vielä voisi oppia uusia asioita elikä
> päätteeseen kirjoittelemaan komentoja:)
> Kiittäen Ireene

No tottahan toki, kyllä täällä autetaan jos vain ollaan kiinnostuneita ja
halukkaita ottamaan vastaan. Mielestäni Ubuntulla on erinomainen
käyttäjäyhteisö, ja suomalainen versio siitä ei tee poikkeusta. Tervetuloa
joukkoon vaan! :)

Ystävällisin terveisin,

--
Jaska