turvallisuus päivitys ei onnistu

Janne Jokitalo janne.jokitalo at gmail.com
Pe Marras 5 10:37:40 BST 2007

Ireene-Sointu wrote:
> Hei vain täältä Walesistä.

Moikka vaan sinne saarille. :)

> Yritin asentaa turvallisuuspäivityksiä ja sain seuraavan  viestin
> "dpkg: jäsennysvirhe, tiedostossa '/var/lib/dpkg/status' lähellä riviä
> 21624 paketti 'libgtkhtml2-0':
> kentän nimen jälkeen ''This' pitää olla kaksoispiste
> Jonkin pakkauksen asennus epäonnistui. Yritän toipua:"
> Mitään niistä paketeista ei asennettu.

Okei, virheilmoitus on melko selvä, ja jos se pitää paikkansa, on paketti
rikki. Kerrotko vielä missä versiossa kyseinen asia tuli esille? Eli mikä
versio sulla on asennettuna, Dapper, Edgy, Feisty vaiko kenties Gutsy?

Yleisesti virheelliset paketit, etenkin security.u.c repositoryssa havaitaan
nopeasti (tietysti pitäis miettiä miten erityisesti sinne niitä edes
pääsee), ja kohta uudelleen ajettu `sudo apt-get update && sudo apt-get
upgrade` korjaa ongelman.

> Olen käyttänyt Linux systeemiä jo pitkän aikaa, mutta ei ole ollut aikaa
> oppia juttuja kovin hyvin. Joten minulla ei ole hajuakaan mitä tehdä
> tässä tilanteessa.

Kyllähän nämä asiat hiljalleen lähtee aukenemaan, kunhan tulevat vain
vastaan ensin. :) Kerropa tosiaan missä tilanne ilmenee, niin voidaan vähän
katella tarkemmin, muuten kyllä uskon että ongelma korjataan jakelun
ylläpitäjien toimesta mikäli asia on niin kuin uskon.

--
Jaska