Intel HD audio

Sami Lappalainen s at zas.fi
To Maalis 1 21:52:03 GMT 2007

> Asentelen uuteen Asus F2HF-läppäriin johon asiakas halusi Linuxin
> rinnalle. Lisätietoja mallista
> http://www.asus.com/products.aspx?l1=5&l2=24&l3=317&model=1287&modelmenu=2
>    - onko kokemuksia tästä koneesta ja Ubuntusta muilla?
>
> Tuossa sen verran testailin, että vaikka Intel HD audio äänikortti
> vaikuttaisi tunnistuvan, niin ääntä ei tule. Kuinkas tämän saisi
> pelaamaan?

> From: Timo Jyrinki <timo.jyrinki at iki.fi>
> Hmm hmm, onko kannettavassa ihan jotain omia näppäimiä äänten
> hiljentämiselle / äänenvoimakkuuden säädölle? Voisi kokeilla niitä

On näppäimet, ja näistä tulee graafinen vaste joten toiminevat. Ääntä ei
vaan tule.

> käyttää. Lisäksi voi katsoa Ubuntun äänenvoimakkuuden säädöistä, jos
> siellä olisi vain joku ruksi poissa Kytkimet-välilehdellä, joku tärkeä
> äänilähde vaimennettuna (punainen ruksi) tai äänentaso asetettu liian
> matalaksi. Muokkaa/Asetukset pystyy ottamaan käyttöön niitä säätöjä joita
> oletusnäkymässä ei näy.

Käytössä on kaikki ja täysillä. Mutta aika vähänlaisesti tuolla näkyy
kamaa, eli ilmeisesti äänikortti ei täysin tuettu (?).

Väittivät jossain, että Alsan versiossa .13 tämä olisi mukana. Vaikutti
vaan aika urakalle tuo Alsan päivittäminen - valakaas muhun nyt uskoa
ettei se ole.

Onko Ubuntussa nuo kernelsourcet valmiina eli kun sanoo tolle alsalle make
niin se oikeesti toimii? Olen näitä joskus kymmenen vuotta sitten
käännellyt, mutta silloin jäi semmonen olo että mikään ei koskaan toimi..
:)

Tästä räpläyksestä innostuneena me taidetaan kyllä herättää se Linux-kone
OEM-valmistusprojekti taas henkiin. Emona on M2NPV-VM Asukselta, tämänkin
audiossa oli jollain joku ongelma, nyt en muista toimiiko se meillä.

Terveisin,

Sami Lappalainen
ZAS Data Applications Consults
s at zas.fi   www.zas.fi