Ububtu 7.04 tulostimena Windows-verkossa?

Risto Hyvarinen ristoh at iki.fi
Su Heinä 29 08:01:05 BST 2007

Moi
Minulla on myös samantyylinen ongelma ja olen koettanut etsiä ratkaisua
tästä keskustelusta ja jotain olen tehnytkin ohjeiden mukaan, eli asentanut
Samban ja Smb4K:n.
Ubuntu koneesta on aina päässyt näkemään ja käsittelemään Windows-konetta,
mutta ei milloinkaan päinvastoin.
Koneet ovat kiinni RoadRunner 44:a ja käyttävät NAT:ia ja kiinteitä
IP-osoitteita. Reititin on osoitteessa 10.0.0.2 ja se on samalla
DNS-yhdyskäytävä.
Ubuntu-kone on osoitteessa: 10.0.0.3 ja Windows-kone osoitteessa: 10.0.0.5.
Kun menee windows-koneelle ja Pingaa 10.0.0.3, niin kone vastaa, muttei
löydy mistään Windowsin verkkoyhteyksistä. Työryhmän nimenä on WORKGROUP,
joka nimi on valittu lähinnä sen vuoksi, koska aikoinaan tuli rakennettua
Windows-verkkoja, joihin tuli työryhmäksi Workgroup.
XP on Professional-versio, joten siihen voisi liittää myös toimialueen,
mutten muista enää miten se tehdään, kun on 10 vuotta aikaa, kun olen
rakennellut Windows-verkkoja.
Olen yrittänyt jakaa kansioita, kuten Windowsissa, mutta ei niistäkään ole
apua.
Lisäksi tuo Smb4K kaatuilee säännöllisesti, enkä muista enää mihin
virheilmoitukseen, mutta kaatuilee tässä koneessa muukin, kuten Gnome:n
työpöytä menee välillä jumiin myös siten, ettei hiiren eikä näppäimistön
napsuttelut mene perille. Ainoa, mikä näppäimistöltä toimii, niin system
request-komennot.

Risto Hyvärinen