Ububtu 7.04 tulostimena Windows-verkossa?

Mikko Saarinen mikko.s.saarinen at mbnet.fi
To Heinä 26 20:12:56 BST 2007

ke, 2007-07-25 kello 20:22 +0300, Heikki Mäntysaari kirjoitti:
> [...]

Itselläni on kaksi konetta ja verkkokirjoitin ja kaikilla on kiinteät
osoitteet - ilman että itse koneiden asetuksiin täytyi koskea millään
tavoin (eli ne käyttävät DHCP:tä oman IP-osoitteensa hakemiseen
verkosta).

Ratkaisuna oli reitittimen asetuksien muuttaminen halutuiksi. Eli jos
modeemissasi / reitittimessäsi on useampi kuin yksi verkkopiuhan paikka,
on siinä myös DHCP-palvelin, joka antaa sisäverkon koneille
IP-osoitteet. Säätämällä noita asetuksia, on yleensä mahdollista antaa
koneille kiinteät osoitteet, joiden avulla ne saavat siis aina saman
IP-osoitteen (siis omassa verkossasi - huomaa, että tämä sisäverkon
osoite (itselläni muotoa 192.168.11.XXX) on eri asia kuin
Internet-operaattorin ADSL-modeemillesi antama IP-osoite, joka näkyy
muualle Internetiin).

Modeemin asetuksien säätämiseen antaa parhaat neuvot laitteen ohjekirja,
mutta yleensä homma hoituu avaamalla nettiselain ja syöttämällä
osoiteriville reitittimen IP-osoite (Buffalo AirStationin tapauksessa
ainakin 192.168.11.1), jonka jälkeen kysytään käyttäjätunnusta ja
salasanaa. Jos et ole salasanaa vaihtanut, niin sekin löytyy
käyttöoppaasta. Käyttäjätunnus ainakin tässä Buffalon tapauksessa on
root, mutta muissa laitteissa saattaa olla jotain muutakin - eli kuten
ameriikassa sanotaan - RTFM ;)

Kun asetat koneille kiinteitä IP-osoitteita, niin törmäät myös termiin
MAC address, joka on laitteiden fyysinen osoite. Omalla koneellani
ifconfig-käsky antaa seuraavan tulosteen:

mikko at mini:~$ sudo ifconfig
Password:
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:11:09:AB:EE:18
          inet addr:192.168.11.10  Bcast:192.168.11.255
Mask:255.255.255.0

Eli verkkokortin fyysinen osoite on 00:11:09:AB:EE:18 ja DHCP-palvelimen
avulla kyseisen MAC-osoitteen omaavalle laitteelle annetaan aina sama
IP-osoite sisäverkossa, joka siis on tässä tapauksessa 192.168.11.10

Jos ei tullut tarpeeksi vaikeasti selitettyä, niin muut saavat jatkaa ;)
Tarkoitus oli vain sanoa, että kiinteän IP-osoitteen antaminen koneille
on paljon helpompaa kuin luulisi. Oikeasti se vaatii vain muutaman
hiirennapsautuksen tuolla reitittimen asetuksissa. Näin tehtynä koneiden
osoitteet eivät muutu vaikka päivittäisit järjestelmät välillä tai
vaihtaisit kokonaan käyttöjärjestelmää (äläkä edes harkitse... ;).
Ainoastaan verkkokortin vaihtaminen vaihtaa koneen MAC-osoitetta ja
silloin sinun pitää määritellä se uudelleen reitittimen asetuksiin.

Onnea matkaan =)
Mikko