Ububtu 7.04 tulostimena Windows-verkossa?

Kimmo Irto kimmo.irto at gmail.com
Ke Heinä 25 06:03:42 BST 2007

Määritä Sambaan työryhmänimeksi sama kuin windows-verkossasi on. Onnistuu
helpoiten Swat-työkalulla:

Joudut tätä varten aktivoimaan pääkäyttäjätilin (Root) ja määrittämään
tilille salasanan, esim seuraavasti komentoriviltä:
(anna kysyttäessäsi "sudoa" varten KÄYTTÄJÄTILISI salasana, ja sen jälkeen
pääkäyttäjän salasana kahteen kertaan)

sudo passwd root

Tämän jälkeen asennat swat-ympäristön:

sudo apt-get install swat

Muokkaat inetd.conf tiedoston uuteen uskoon (mikä tahansa editori käy):

sudo gedit /etc/inetd.conf

Jos tekstitiedostossa on rivi:

<#off#> swat            stream  tcp     nowait.400      root
/usr/sbin/tcpd  /usr/sbin/swat

Muuta se muotoon:

swat            stream  tcp     nowait.400      root    /usr/sbin/swat  swat

ja tallenna tiedosto ja poistu.

käynnistä daemon uudelleen:

sudo /etc/init.d/inetd restart

avaa selain ja mene osoitteeseen http://localhost:901/ (tähän tarvitset root
salasanan) ja määritä työryhmä samaksi kuin muillakin lähiverkkosi
tietokoneilla.

Käynnistä tietokone uudelleen.

Lähiverkon hallintaan soveltuu vaikkapa ohjelma smb4k

sudo apt-get install smb4k