Re: Ubuntu töksähtelee

Risto Hyvarinen ristoh at iki.fi
La Elo 25 21:31:43 BST 2007

En tunne Ubuntun testausohjelmia kovin hyvin, mutta Windows-puolen
testausohjelmat eivät viimeksi antaneet virheitä. Lisäksi Ubuntu on
asennettu uudemmalle levylle. Toinen levy on Hitachin levy ja uudempi
Seagate.
Windowsin HDDLife-Pro ohjelma ilmoitti levyjen kunnon olevan n. 60% luokkaa
ja lämpötilat ovat alle +40 astetta. Se lukee kuulemma kiintolevyjen
S.M.A.R.T. tietoa.
Kone on ostettu vuonna 2003, joten muistikampojen vioittuminen tuntuu
oudolta, mutta enhän voi sanoa, etteikö niin olisi voinut käydä.
Käynnistettäessä muistin tarkastus ilmoittaa kuitenkin löytävänsä ostetun
määrän muistia.

Vaihdoin näytönsäästäjästä pois sen varsinaisen "näytönsäästäjän" ja jätin
vain virransäästötilan päälle. Monitorin virransäästö toimii niin, että kun
synkronointisignaalit katoavat, niin monitori menee virransäästötilaan, eli
katkaisee kaikki muut toiminnot, paitsi jättää putkelle alennetun
hehkujännitteen. Joo, käytän vielä putkinäyttöä, kun köyhällä opiskelijalla
ei ole varaa littunäyttöihin!

RistoH