Ububtu 7.04 tulostimena Windows-verkossa?

Risto Hyvarinen ristoh at iki.fi
To Elo 16 03:35:27 BST 2007

Hei!

Kokeilin jo aiemmin niitä Elisan siltausohjeita, mutta sen jälkeen
kotiverkko katosi kokonaan, niin palasin NAT käytäntöön takaisin.

Omituisinta asiassa on se, että Smb4K ohjelma, sekä windows-kone löytää
Ubuntu-koneen, mutta kun klikkaa windows-koneessa Ubuntu-koneen kuvaketta,
niin se ilmoittaa, että verkkopolkua ei löydy samoin Smb4K ohjelma väittää,
että mitään ei ole jaossa. Smb4K ohjelma löytää kyllä molemmat koneet, kun
antaa niiden IP-osoitteet ja windows-koneen kaikki jaot näkyvät ja samoin
Ubuntu-kone näkyy, mutta väittää, ettei mitään ole jaossa. Samaan aikaan
Ubuntu-koneen ohjelma, joka näyttää jaetut kansiot, ilmoittaa aivan oiken ne
kansiot, jotka olen jakanut hiiren oikealla klikkauksella. Joku mättää!
Toinen ohjelma ilmoittaa, että jaettuja kansioita ON ja toinen ohjelma,
ettei niitä ole. Mistä lie johtuu ristiriita?

Ubuntu-koneen tiedostot olisi hienoa näkyä myös windows-koneessa, kun siinä
on vain 100 GT:n kiintolevy, kun Ubuntu-koneessa kiintolevytilaa on lähes
400 GT, saisi kuunnella esim. MP3:a lähiverkon läpi, niin kuin tehtiin, kun
kaikissa koneissa oli Windows XP.

Risto Hyvärinen