Ububtu 7.04 tulostimena Windows-verkossa?

jurgen.romer at jippii.fi jurgen.romer at jippii.fi
To Elo 16 00:16:24 BST 2007

> --

En tiedä, onko tästä apua Ristolle, mutta sain lopulta itse
Ubuntu-koneeni toimimaan verkossa Win-koneiden kanssa. Eli tämän
keskusteluaiheen alussa esittämäni ongelma on minulla ratkennut.

Ratkaisu oli ADSL-modeemi/reitittimen (A-link Roadrunner 44C)
konfigurointi laajakaistaoperaattorin (Elisa) ohjeiden mukaan.
Operaattorin sähköpostiviestissä sanottiin, että modeeemi pitää muuttaa
siltaavasta reitittäväksi, mutta liitteenä olevassa ohjeessa tunnuttiin
kyllä puhuvan koko ajan siltaavasta modeemista. Joka tapauksessa
modeemin konfigurointi ohjeen mukaan auttoi.

Uusilla modeemi/reitittimen asetuksilla oli mahdollista antaa
Ubuntu-koneelle kiinteä IP-osoite niin, että netti ja verkko toimivat.
Aikaisemmilla modeemi/reitittimen asetuksilla kiinteästä IP-osoitteesta
oli ainoastaan se seuraus, että nettikin tuli mykäksi verkon ohella.

Uusilla modeemi/reitittimen asetuksilla Ubuntu-koneeni tunnistaa
automaattisesti Win-koneeni ja päinvastoin. Vista-koneeseen onnistui jo
Ubuntu-koneen printterinkin asennus oletusprintteriksi.

Jos joku on kiinnostunut operaattorin ohjeista, voin lähettää ne
sähköpostin liitteenä. Ne ovat kuvineen (aika monta) .doc-muodossa.

J.Römer

__
Wippies-vallankumous on täällä! Varmista paikkasi vallankumouksen eturintamassa ja liity Wippiesiin heti!
http://www.wippies.com/