Nyt riitti Ubuntu!

Jukka Hyvönen jukka.hyvonen at pp6.inet.fi
Pe Marras 27 17:02:17 BST 2006

Asensin apachen. Apache2 piti olla pois käynnistä, jotta asennus
onnistuisi.
Apachen asennus onnistui. Apache2 ei toimi uudelleenasennuksen
jälkeenkään. Tarvitaankohan sitä kakkosta lainkaan?

> davfs2 oli asennettu, asensin sen varoiksi uudelleen.
>
> jaska at jjod600n:~$ apt-cache search davfs
> davfs2 - mount a WebDAV resource as a regular file system

Ja minä matkin...

jukka at jukka-desktop:~$ apt-cache search davfs
> [...]

> jaska at jjod600n:~$ apt-cache show davfs2
> Package: davfs2
> Section: universe/utils
> [...]

>   DAVFS2 is a Linux file system driver that allows you to mount a WebDAV
>   resource as a regular file system.  It allows files in a remote Web
> resource to be edited using standard applications that interact with the
> file system (e.g.  text editors). It uses coda for file system operations
> and the neon library for WebDAV access. It supports SSL and proxy servers.
> The code is based on uservfs (uservfs.sf.net).

Kokonaisuudessaan tulostui seuraava:

jukka at jukka-desktop:~$ apt-cache show davfs2
Package: davfs2
Section: universe/utils
Installed-Size: 212
Maintainer: Luciano Bello <luciano at linux.org.ar>
Architecture: i386
Version: 0.2.8-1build1
Depends: libc6 (>= 2.3.4-1), libneon25 (>= 0.25.3.dfsg), libssl0.9.8 (>=
0.9.8a-1), libxml2 (>= 2.6.23), zlib1g (>= 1:1.2.1)
Filename: pool/universe/d/davfs2/davfs2_0.2.8-1build1_i386.deb
Size: 58468
MD5sum: a57e304b08190dcc9a65ba36b2d2ea4f
Bugs: mailto:ubuntu-users at lists.ubuntu.com
Origin: Ubuntu

> Tämä pitäisi siis olla ilmeisesti client-päässä. Palvelintakin mietin, tuli
> pienesti epämääräinen olo:
>
> jaska at jjod600n:~$ apt-cache search mod_dav
> [...]

Tämä sanoo:

jukka at jukka-desktop:~$ apt-cache search mod_dav
libapache2-svn - apache modules for Subversion (aka. svn)
libapache-mod-dav - A DAV module for Apache
libapache-mod-encoding - Apache module for non-ascii filename
interoperability
libapache2-mod-encoding - Apache2 module for non-ascii filename
interoperabilityj

> [...]

>   mod_dav is an Apache module to provide DAV capabilities for the
>   Apache web server. For apache2 this module is included in apache2-common.

Sekaisinhan tässä menee...

jukka at jukka-desktop:~$ apt-cache show libapache-mod-dav
Package: libapache-mod-dav
Section: universe/web
Installed-Size: 268
Maintainer: Andreas Barth <aba at not.so.argh.org>
Architecture: i386
Version: 1.0.3-10
Depends: apache-common (>= 1.3.31-6), libc6 (>= 2.3.2.ds1-4), libxmltok1
Filename:
pool/universe/liba/libapache-mod-dav/libapache-mod-dav_1.0.3-10_i386.deb
Size: 80686
MD5sum: a1f1bd71b05ccb64c0fe999cdf3cca18
 mod_dav is an Apache module to provide DAV capabilities for the
 Apache web server. For apache2 this module is included in
apache2-common.
 Upstream site is http://www.webdav.org/mod_dav/
 .
 DAV (also referred to as WebDAV) stands for Distributed Authoring and
 Versioning. It provides a standardized "filesystem" over HTTP and
 could be used for simple things as authoring web pages or much more
 complex things. There are clients for a variety of operating systems
 available, and also modules to mount this filesystem under linux.
Bugs: mailto:ubuntu-users at lists.ubuntu.com
Origin: Ubuntu

> Viestissäsi mainitsit sekä apache2:n että ilman kakkosta, mutta oletan silti
> et jätit vain numeron pois vahingossa. Jos kuitenkaan et, niin asennapa
> tuokin, siis sinne palvelinpäähän.

Oikeastaan jätin sen pois tietämättömyyttäni. Nyt molemmat on asennettu,
mutta se kakkonen ei toimi vaan komennolla
sudo /etc/init.d/apache2 restart
tulee "failed".

Mitä tarkoittaa palvelinpäähän? Ei kai vaan sinne Etelä-Karjalan
yhdistysten palvelimelle? Minulla ei ole mitään käsitystä, miten sinne
etäpalvelimelle asennetaan mitään. Ensinhän sinne täytyisi päästä
jotenkin. taikasit (Taipalsaaren Käsityöläiset ry) kotisivut ovat
Etelä-Karjalan palvelimella. Wintoosaa käyttäessä tein sinne yhteyden
hiiren oikealla verkkoympäristökuvakkeesta > Lisää verkkosijainti. Tämän
jälkeen raahailin vaan tiedostoja palvelimelta kotikoneelleni ja
takaisin. Mielestäni en tarvitse synkronointia, joka pitää kotikoneen
hakemiston samanlaisena kuin hakemisto palvelimella.

> Pitäis koittaa ite asennella hommat kuntoon, että osais _oikeesti_ auttaa,
> mutta nyt ei enää pysty. Perjantain tenttikin aiheuttaa sen, että puuhat
> jäänee viikonlopulle. Ilmoittele jos ongelma vaivaa niin pitkään, niin
> mielelläni testaisin tämänkin ihan käytännössä. Tsemppiä selvitykseen,
> heittele listalle vaan tilannetietoja! :)

Toivottavasti tentti meni putkeen!

Mitenköhän se tehdään se mounttaaminen?

jukka at jukka-desktop:~$ sudo mount
dav://https/yhdistykset.etela-karjala.fi/yhdistykset/taikasit /home/jukka/kotisivu
Password:
mount: nimelle dav ei voi hakea osoitetta

jukka at jukka-desktop:~$ sudo
mount //https/yhdistykset.etela-karjala.fi/yhdistykset /home/jukka/kotisivu
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock
on //https/yhdistykset.etela-karjala.fi/yhdistykset,
       missing codepage or other error
       In some cases useful info is found in syslog - try
       dmesg | tail  or so

Olisko tää viimenen vaihtoehto mahdollinen, jos se apache2 sattuisi
toimimaan.

On tämä hurjaa touhua...mutta olen jo oppinut paljon, vaikken vielä ole
tavoitteessani. Onkohan tämä liian iso juttu aloittelijalle?

Suuret kiitokset avusta teille kaikille vastaajille.

Jukka