noteedit

janne.jokitalo at dnainternet.net janne.jokitalo at dnainternet.net
Ke Marras 18 08:28:00 BST 2006

On Wed, 18 Oct 2006 9:06:08 +0300
  Eino Verkkoniemi <eiwi at kolumbus.fi> wrote:
> Ei kelpaa komento: noteedit. Ei sudolla tai ilman, ei
>isojen kirjainten kanssa tai pienten. Minulla se oli
>asennettu synapticista, mutta poistin kun se ei toiminut.
>Siis vastaus on: bash. commant not found.

Moro, no mutta jos oot sen poistanut, niin eihän se sitten
voi toimia?

Jos saat sen kuitenkin jostain muualta käyntiin, niin
silloin se viittaa siihen että sulla on polkuasetukset
pielessä, tai siis noteedit ei ole niissä hakemistoissa
jotka on listattu $PATH -ympäristömuuttujassa. Mitäs sulla
antaa komentorivi listaukseksi kun kirjoitat:

echo $PATH

Sen pitäisi listata hakemistoja, jotka tutkitaan sellaisen
ajettavan tiedoston varalta, jonka antamastasi komennosta
voisi tulkita ohjelmaksi. Esim. tuo yllä oleva echo löytyy
mulla näin:

$ which echo
/bin/echo

...ja toi which on siis kätevä komento, joka kertoo sen
koko polun, mistä jokin ajettava tiedosto suoritetaan.
Itse which sijaitsee:

$ which which
/usr/bin/which

Noh, jos sulla siis polut listautuivat, niin niistä ei
löydy noteedit -nimistä ajettavaa tiedostoa. Näinpä
tehtäväksi jää etsiä binäärin oikea sijainti. Tähän taas
auttais tieto siitä, miten ohjelman muuten käynnistät.

--
Jaska