Nuotinkirjoittamisista

Tommi Viitanen totavi at utu.fi
Pe Marras 13 09:08:04 BST 2006

> Sibeliuksen listahinta on 799,-. Rosegarden on lähimpänä tuota. Jos se
> ei riitä/kelpaa, niin silloin täytyy pysyä Sibeliuksessa/Finalessa,
> Linuxissa ei muita vaihtoehtoja oikein ole.

Olen käyttänyt Sibeliusta ja Rosegardenia mm. nuottien kirjoittamiseen.
Systeemi on kummassakin saman tyyppinen, enkä oman kokemuksen perusteella
voi sanoa kumpaakaan paremmaksi/helpommaksi. Tuskin nuottien näppäilyä sen
selkeämmäksi saa tietokoneen avulla ennenkuin keksitään jotakin
mullistavaa tekniikkaa (puheentunnistus tms).

Rosegardenilla on hyvä manuaali netissä. Olen myös saanut kaikkiin
ongelmiin apua Linux-käyttäjiltä, mm. Rosegardenin omalta foorumilta,
jossa käydään myös mielenkiintoisia keskusteluja.

Rosegardenissa voi tulla ongelmia käyttöönotossa Jackin ja syntikoiden
kytkennän kanssa (jos ne ovat täysin vieraita). Ainakin multa voi kysellä
apua, kun olen juuri saanut kaiken toimimaan.

Tommi Viitanen