NoteEdit

Janne Jokitalo janne.jokitalo at dnainternet.net
Ke Marras 11 04:02:19 BST 2006

Eino Verkkoniemi wrote:
> Susessa oli oletuksena nuotinkirjoitusohjelma NoteEdit. Latasin
> NoteEditin Ubuntu 6.06 Drapperille. Tuli ilmoitus: Ohjelma kaatuu koska
> paketti on viallinen. Onko kenelläkään tietoa kuinka asian voisi korjata.

Huomenta Eino,

SuSE käyttää paketinhallintaan rpm-pohjaista systeemiä, ja kun en tarkkaan
tiedä mistä/miten latasit tuon paketin Dapperiin, niin veikkaanpa että sen
pääte on .rpm, joka ei suoraan asennu Debian-pohjaiseen, apt:ia (dpkg:tä)
käyttävään paketinhallintaan.

Vaan eipä hätää, jos ylläoleva osui (niin lottoan kyllä tänään :p ) niin sen
muuttamiseksi dpkg:n ymmärtämään muotoon tarvitset ohjelman nimeltä alien.

Tee siis seuraavaa:

sudo aptitude update && sudo aptitude install alien

Aptituden paikalla voit käyttää apt-get:ia, jos olet niin tottunut tekemään.
Toinen tapa on etsiä ohjelma käyttäen Synaptic:ia, itse olen tottunut cli:n
käyttöön.

Kun on asennettu, mene hakemistoon jossa lataamasi NoteEdit:in paketti on,
ja komenna:

sudo alien <NoteEdit-paketti.rpm>

Tämän jälkeen sulla pitäis olla käytössä joku lähes saman niminen paketti
jonka pääte on .deb. Tämän voit asentaa komentamalla:

sudo dpkg -i <uusi NoteEdit-paketti.deb>

Voi olla ettei mene suoraan, vaan tarttee riippuvuuksien takia muita
paketteja. Yritä ensin, ja jos tulee ilmoituksia, pasteta tänne niin
koitetaan autella eteenpäin.

Niin, jos tästä ei sitten ollut ollenkaan kyse, niin tarvitaan lisätietoja;
mikä paketti on kyseessä, miten yritit asentaa, mikä on koko virheilmoitus?

Asiaa voi hyvin lähestyä esim.:

file <paketti>

...ja pasteamalla sen yökkäämät tiedot tänne, ymmärretään enemmän ongelmasta.

--
Jaska