Moi!

aimo ruoho aimoruoho at hotmail.com
La Marras 7 23:32:06 BST 2006

Moi siis kaikille!
Olen "uusi", siis tässä Ubuntussa...
Vähän viime aikojen Linux-historiaa:
Sain gurultani Fedora Core 5:n DVD:llä  ja Xubuntu 6.06:n CDRomilla, siis
melkoinen kokoero noiden kahden järjestelmän välillä, eikös vaan?!!!?
Asensin ne kahdelle eri kiintolevylle varmuuden vuoksi. Panin näet merkille,
että molemmat versiot ovat siinä mielessä merkillisiä, että olen joutunut
asentamaan ne toistuvasti uudelleen...Tein itselleni kaikeksi onneksi
varmuuskopiot ja palautin alkuperäiset gurulleni.Kolmannelle levylle asensin
downloadaamalla USA:sta SUSE Linux 10.1:n. Kesti yli 10 tuntia! Kopioin
koodin DVD:lle ja ihmeekseni sain SUSE:n myös toimimaan ihmeen
vaivattomasti.
(<Yksi asia, jota olen aina ihmetellyt, on se, että niin järkyttävän monet
ihmiset ovat "merkkiuskollisia", siis ylistäen palvovat henkeen ja vereen
jotain tiettyä tuotetta tai brandia, hyljäten jä ylenkatsoen inhoten kaikkia
muita, niin sanottuja "kilpailevia" viritelmiä. Minulle se on aina ollut
säälin aihe, koska ajattelen, että sivistyneen ihmisen olisi aika olla
avarakatseinen, tutkia kaikkea mahdollista ja hyväksyä erilaisuus, silloin
kun ei rikota universaaleja moraalilakeja.>)
En tarvinnut mitään ohjelmointitaitoja siihen. Niitä kun minulla ei ole.
Seurasin vaan loogisia asennusohjeita. Monitoimilaitteenikin toimii jälleen
oikein mainiosti, ja ihme kyllä antaa huomattavasti paremman tulostusjäljen
kaunein fontein, jos vertaan aikaisemman elämäni Windows versioihin aina
3.0- versiosta portaittain XP Homeen asti aika monen vuoden kuluessa. (
Minulle jäikin noista seikkailuista aika paha maku suuhun! Kalliiksikin tuli
ostaa aina uusi, muka parempi tilasyöppö, joka meni jumiin myötäänsä, noin
100 liian monta kertaa ). Koneitakin hajosi jostain merkillisestä,
tuntemattomasta syystä myötäänsä...

Ostin Helsingissä käydessäni LINUX Format lehden, jonka mukana tuli SUSE
Linux 10.1. En saanut sitä toimimaan, enkä muitakaan levyllä olleita
ohjelmia. Gurunikaan ei saanut sitä asennettua minun koneelleni, eikä
omalleenkaan, koska aina tuli ilmoitus jostakin puuttuvasta ohjelman osasta.
Netistä ei ollut apua.
En antanut kuitenkaan periksi, koska alun perin Tikkurilan
kierrätyskeskuksesta ostamallani koneella oli versio 10.0, ja kiinnostuin
siitä, koska sekä internet että skype toimivat siinä samoin kuin Epson
Stylus CX3200. Ikävä kyllä eivät toimineet yli 4000 km:n automatkan jälkeen.

Tilasin siis 23/8 Novellilta USA:sta SUSE Linux 10.1- version. Odottelin ja
odottelin. Monen sähköpostin jälkeen sain vihdoin ilmoituksen, että
maksamani hieman yli 60 Euroa tultaisiin joskus tulevaisuudessa palauttamaan
jollekin mainitsemattomalle luottokorttitilille. Lähetys oli kuulemma
palautettu takaisin Novellille... Odottelen yhä rahojani palautettaviksi.
Postitusfirman nimeksi ilmoittivat DHL:n... Eivät kai olleet löytäneet minun
osoitettani. Tai eivät ehkä olleet välittäneet tehdä matkaa Alicantesta
Torreviejaan, noin 50 km! Puhelinnumeroni oli tiedossa (tilauskaavakkeella),
mutta soittoa ei kuulunut!

Yritin siis lopulta downloadaamista, tosin eri firmasta, joka ihmeekseni
sitten onnistuikin...

Mitä tulee noihin Linuxin eri versioihin, en voi asettaa niitä muuten
paremmuusjärjestykseen, huin todeta vain, että tämä jo uudella versiolla
korvattu SUSE Linux 10.1 vaikuttaa helpoimmalta asentaa ja yleensäkin
yksinkertaisemmalta käyttää verrattuna muihin yllä mainitsemiini
järjestelmiin. Se on siis mielestäni käyttäjäystävällisin, jos otetaan
erityisesti huomioon tällainen ATK-tumpelo, joka tosin on harrastanut alaa
vasta lähes 30 vuotta.

Täytyy lopuksi ihaillen ihmetellä LINUS TORVALDSia ja niitä muita
pyyteettömiä harrastelijoita, jotka ovat osoittautuneet tietokoneita
käyttävän ihmiskunnan osan, ja muidenkin, hyväntekijöiksi. Heidän
asenteillaan varustetuilla lukemattomilla muilla ja LINUXilla tullee olemaan
tulevaisuudessa
paljon mielenkiintoista tehtävää yhteiseksi hyväksemme. Ainakin uskon, että
tuollainen ei-kaupallinen ajattelutapa tulee vähitellen yleistymään siinä
määrin, ettei muunlaista enää tarvitakaan ennen pitkää. Ilmaiseksi, lahjaksi
antaminen on hauskaa!
Aimo, 69 v.